Beklämmande att S hellre raljerar om påhittade fallskärmar över gravplatser än putsar kängorna

Centerpartiet i Malmös Michaela Esseen och Rasmus Carlson svarar på S-kvinnornas debattartikel från nationaldagen om vad de benämnde som "krigslekarna i Skåne”

Centerpartiet vill bygga säkerhet solidariskt tillsammans med andra. Hot mot fred och säkerhet avvärjs bäst i gemenskap och samverkan med andra länder och organisationer. Sveriges närmaste försvars- och säkerhetspolitiska samarbeten är i Norden, inom EU och med Nato.

För Centerpartiet kan den försämrade säkerhetspolitiska situationen i regionen inte vara en ursäkt för att Sverige ska backa från internationella militära och civila insatser. Inte heller får utvecklingen av vårt eget territoriella försvar leda till att vi isolerar oss och ensidigt riktar oss inåt. Tvärtom, den oroliga omvärlden gör att vi måste vara beredda att ta ett internationellt ansvar.

Men medan vi den 6 juni firade vårt liberala demokratiska styre – ett styre som militären är till för att försvara – så valde S att just den dagen be våra soldater att ta sitt pick och pack. Det är beklämmande att Socialdemokraterna hellre raljerar om påhittade fallskärmar över gravplatser än putsar kängorna. För visst ska vi bevara Österlen – genom ett starkt försvar.

Läs hela debattartikeln i Sydsvenskan.