Dags för Lex Fadime

Hedersrelaterade brott ska få en egen brottsrubricering.

Tack vare januariavtalet och press från bland annat Centerpartiet stärks nu kampen mot hedersförtryck. En egen brottsrubricering för hedersrelaterade brott ska utredas av riksåklagare Petra Lundh.

- Nästan vart tionde barn i Malmö utsätts för hedersvåld. För mig är det den viktigaste frihetskampen i dagens Sverige, säger Centerpartiets riksdagsledamot Niels Paarup-Petersen.

Niels Paarup-Petersen har länge kämpat mot hedersförtrycket i Malmö och deltar i riksdagens nätverk mot hedersförtryck. Förslaget om en samordnare för att hjälpa HBTQ+ personer som utsätts för hedersvåld i Malmö har lagts av Centerpartiet lokalt. I nuläget finns något som heter resursteam heder, som jobbar med ungdomar under 25 år utsatta av någon form av hedersförtryck.
- Detta teamet består av tre personer, i Sveriges tredje största stad. Det är otillräckligt, säger Charlotte Bossen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

- Detta är ett av många steg som nu tas på grund av januariavtalet. Arbetet med att se över stödet till religiösa samfund är till exempel också igång. Stödjer man hedersförtryck ska man självklart inte kunna få pengar av staten, säger Niels Paarup-Petersen.

Här nedanför kan du läsa en artikel i Skånska Dagbladet där Niels Paarup-Petersen intervjuas.