Gränskontroller är ineffektiv symbolpolitik

Danska regeringen inför gränskontroller mot Sverige. Ett beslut som kritiserar starkt av Centerpartiet i Malmös riksdagsledamot Niels Paarup-Petersen.

Danmark kopierar den ineffektiva symbolpolitik som den svenska regeringen har infört. Än en gång offras Öresundsregionen och seriösa lösningar på populismens altare.

- Gränskontrollerna är en effektiv och smart insats mot de kriminella säger danska regeringen. Men 1-2 kontroller per vecka vid bron och vid färjorna är varken effektivt eller smart. Svenska polisen har inte hindrat gängkriminella från att korsa gränsen trots en mycket hårdare bevakning, säger Niels Paarup-Petersen.

Ökad samarbete mot kriminalitet som rör sig över sundet är bra. Men Danmark tackade för ett par år sedan nej till att poliser skulle kunna röra sig över gränsen mellan Sverige och Danmark. Ambitionen ifrån den danska regeringen att stoppa gängkriminalitet delas inte minst av politiker ifrån Malmö. Men satsningar på fel områden, som ökade gränskontroller, ökar inte tryggheten i varken Sverige eller Danmark.

Läs mer hos P4 Malmöhus.

Läs Niels Paarup-Petersens debattartikel i Sydsvenskan.