Simrishamn
an

Närodlad politik

Närodlad politik innebär närhet till beslut och att kunna påverka sin egen vardag. Det handlar också om en grön, social och jordnära liberalism.

• Tycker du att det är viktigt att hela landet utvecklas och mår bra?
  • Att växande företag och ett starkt miljöengagemang är grunden för grön omställning till ett hållbart samhälle?
  • Gillar du öppenhet och självbestämmande?

Det gör vi också och därför driver vi en närodlad politik.

Närodlad politik beskriver vår syn på var jobben skapas, och var makten ska ligga. För en grön omställning till ett hållbart samhälle behövs fler gröna jobb. Vi är övertygade om att miljö och tillväxt i hela landet är varandras förutsättning.

Närodlad politik är också vardagsnära saker som nya cykelvägar, närproducerad mat på förskolor och bredband som ger dig möjlighet att arbeta var du vill. Det handlar om att skapa förutsättningar för att leva, bo och jobba i hela landet.

Närodlad politik fångar vårt ursprung på landsbygden och vår jordnära identitet som går tillbaka i generationer och fortfarande driver utvecklingen i hela landet. Vi ser det på bondgårdarna som kompletterar verksamheten med biogasproduktion och vindkraft. Vi ser det på bruksorten som genom entreprenörsanda blivit en turistmagnet och vi ser det bland de tusentals småföretagare som vill växa och anställa.

Närodlad politik med vardagsnära beslut betyder däremot inte att staten ska vara mindre. Våra gemensamma utgifter för vård och skola är en förutsättning för ett tryggt, långsiktigt samhälle.

Centerpartiet på 3 minuter
  • Vi tänker göra allt vi kan för att fler ska få ett jobb att gå till
  • En av våra allra största utmaningar är att stoppa klimatförändringarna. För att vi ska få ett hållbart samhälle måste alla ta ansvar.

Centerpartiet är ett grönt, frihetligt parti med fötterna på jorden. I mer än hundra år har vi slagits för att människor ska få bestämma mer själva. För att vi ska ha ett hållbart samhälle. Och för att man ska kunna bo och jobba i hela Sverige, för vi klarar oss inte utan varandra.Därför vill vi ha en närodlad politik. Det betyder att du ska ha mer att säga till om i din vardag. Vi vill till exempel att du ska kunna välja den vårdcentral eller skola som passar dig bäst. Det spelar ingen roll för oss om den drivs av ett företag eller av kommunen – det viktigaste är att den är riktigt bra.Vi tänker göra allt vi kan för att fler ska få ett jobb att gå till. Inte för statsbudgetens skull, utan därför att ett jobb kan vara skillnaden mellan att ge upp, eller att tro på framtiden. Och det är stort.Men jobb skapas inte av politiker – utan av entreprenörer som kan anställa. Det är de som är våra jobbskapare. Därför jobbar vi för att ge dem bättre villkor, så att de kan skapa fler jobb i både Stockholm och Storuman.En av våra allra största utmaningar är att stoppa klimatförändringarna. Vi är säkra på att det går, men det kommer inte att fixa sig av sig själv. Vi tror på ny teknik, smarta lösningar och en hög prislapp på att smutsa ner. Alltså både frihet och ansvar.Centerpartiet på 3 minuter