Skåne
  • / Nyheter
  • / Antibiotika ska komma från doktorn inte julskinkan

Antibiotika ska komma från doktorn inte julskinkan

Under torsdagen besökte vår distriktsordförande Ulrika Axelsson och regiongruppledare Birte Sandberg grisuppfödaren Magnus Buxhoeveden för att prata om anitibiotikafritt kött och varför det är viktigt.

I många länder ges antibiotika i förebyggande syfte vilket har lett till en ökning av multiresistenta bakterier och att antibiotika blir verkningslöst som medicin. Svenska köttproducenter ger bara antibiotika när det behövs.

Fortsätter överanvändningen av antibiotika i framförallt köttproduktion så riskerar vi att allt fler sjukdomsbakterier som finns hos både människor och djur blir resistenta. Det leder till att mängder med mediciner slutar fungera och vi skulle hamna på en medicinsk nivå liknande den före första världskriget. Därför måste vi från politiskt håll agera kraftfullt.

För att komma till rätta med problemet måste vi arbeta hårt på alla nivåer. Globalt vill Centerpartiet se en kriskommission, i EU vill vi till exempel skapa ett gemensamt register för antibiotikaanvändning och på nationell nivå krävs det åtgärder för att minska förskrivningen.

Regionalt och lokalt jobbar Centerpartiet med att landsting, regioner och kommuner ska engagera sig mer för att öka kunskapen om antibiotikaresistens. Ett sätt är att, som Centerpartiet fått igenom i Region Skåne, är att kräva svenska djurskyddsregler i alla upphandlingar. För hur vi behandlar våra djur påverkar människans hälsa. Och du ska få din antibiotika på recept från din läkare, inte från skinkan på julbordet.

Vill du vara med och arbeta för ett grönt maktskifte i Skåne? Klicka här för att bli medlem.

Ulrika Axelsson och Birte Sandberg hade även en debattartikel om antibiotika som publicerades i Ystads Allehanda den 3 december 2016.