Skåne
  • / Nyheter
  • / Centerpartiet prisade Osbys förra kommunalråd

Centerpartiet prisade Osbys förra kommunalråd

Anders Pettersson fick ta emot Bramstorpsplaketten av Annie Lööf under partistämman i Malmö. Foto: Claes Söderberg

Osbys förra kommunalråd Anders Pettersson fick ta emot Centerpartiets finaste utmärkelse, Bramstorpsplaketten, vid stämman i Malmö.
– Jag känner mig väldigt överraskad och hedrad, säger Anders Pettersson, som fick ta emot priset ur partiledaren Annie Lööfs hand.

Anders Pettersson är en av de lokala eldsjälar som betyder så mycket för Centerpartiet. Anders har ägnat hela sitt vuxna liv åt politiken och genomfört partiets politik i praktiken.
– Det finns många trevliga minnen. Det har varit fantastiskt att få vara med och bygga upp vår kommun och skapa ett bättre samhälle.
– Jag tänker till exempel på att vi efter 20 års kamp fick en gymnasieskola i Osby.

I 38 år var Anders en del av ledningen för Osby kommun, varav 30 år som kommunstyrelsens ordförande. Han har varit mån om de demokratiska verktygen, spelreglerna och under sin karriär sett till att befinna sig i Osbybornas vardag. Något av det han är mest stolt över är utbyggnaden av infrastrukturen i Osby, främst då tågtrafiken och bredbandet.
– Det har varit otroligt viktigt för kommunens utveckling till en attraktiv ort för både företag och boende, säger Anders Pettersson.

Bramstorpsplaketten är Centerpartiets främsta utmärkelse och ges till personer som under en lång tidsperiod aktivt deltagit i organisationsarbetet och utfört en banbrytande gärning för partiet och dess idéer. Det är partistyrelsen som beslutar vem som får utmärkelsen efter förslag från partidistrikten.
– Det är fantastiskt att Anders får det här erkännandet och han förtjänar verkligen Bramstorpsplaketten, säger Ulrika Axelsson, ordförande för Centerpartiet i Skåne.
– Han har vigt sitt liv åt kommun, politiken och partiet. Och han är fortfarande aktiv som ordförande för Centerpartiet i Osby.