• / Nyheter
  • / Gårdsförsäljning ett sätt att stärka mat- och dryckesturismen

Gårdsförsäljning ett sätt att stärka mat- och dryckesturismen

Just nu är Region Skåne närmare att tillåta gårdsförsäljning än någonsin tidigare. En ansökan om att bli försöksregion är inlämnad till regeringen och frågan avgörs slutligen i riksdagen. Idag besökte regionpolitiker från Centerpartiet Remmarlövs Gårdsbryggeri i Eslövs kommun, ett av de företag som då skulle kunna sälja sin öl från gården.

På Remmarlövs Gårdsbryggeri har det tillverkats öl sedan 2014. Håkan och Michéle Nilsson startade då upp verksamheten med hjälp av ekonomi från deras hönsuppfödning. Sedan dess har utvecklingen gått fort. Idag finns deras olika ölsorter på Systembolag över hela Sverige.
För Remmarlövs Gårdsbryggeri går det mesta av produktionen till försäljning via Systembolaget. Men på gården tar man också emot besök där gäster får prova öl, vilket är mycket uppskattat. Håkan Nilsson berättar att de tillfällen de bjuder in till snabbt bokas upp. Men besökarna får inte handla produkterna när de är där. Det vill Centerpartiet i Region Skåne se ändring på.

– Vi tycker det är självklart att ölbryggerier och vingårdar ska kunna sälja sina egna varor i anslutning till produktionen. Nu är vi glädjande nog väldigt nära att tillåta detta under en försöksperiod för att troligtvis sedan permenentera det, säger Birte Sandberg, gruppledare för Centerpartiet i Region Skåne.

Centerpartiet i Region Skåne jobbar för att mindre företagare och entreprenörer ska kunna utvecklas och bli starka i Skåne. Det handlar om allt från att hindra regelkrångel till att jobba för gårdsförsäljning.

– Att underlätta för entreprenörer inom olika näringar hjälper till att stärka Skåne som region och är något vi i Centerpartiet håller högt. Vi måste förbättra villkoren och öppna för fler möjligheter för våra entreprenörer, säger Patrik Holmberg som är ledamot i Regionala utvecklingsnämnden.

Mittskåne är en attraktiv del av regionen där det finns många livskraftiga entreprenörer som mycket väl skulle kunna bli ännu starkare som turistdestination, menar Annette Linander (C), regionpolitiker och Centerpartiets gruppledare i Eslövs kommun.

– Vi måste stärka våra lokala entreprenörer, inte motarbeta dem. Livskraftiga företagare som Håkan och Michéle Nilsson är betydelsefulla för Skåne, vi måste ta vara på dem, säger Annette Linander och får medhåll från politikerkollegan Stina Larsson (C).
– Att tillåta gårdsförsäljning är ett ypperligt tillfälle att stärka mat- och dryckesturismen på olika håll i Skåne, säger Stina Larsson, ersättare i Regionfullmäktige.

Ansökan om att göra Region Skåne till försöksregion för gårdsförsäljning på tre år är inlämnad till regeringen och frågan avgörs slutligen i riksdagen. Förslaget har stort stöd men det gäller att frågan får majoritet när den väl tas upp.
– ​Nu gäller det att de partier som är för detta följer upp den här frågan hela vägen in i riksdagen, så att vi äntligen får detta i hamn, avslutar Birte Sandberg (C).