• / Nyheter
  • / Guldklövern till Barnmorskegruppen Öresund

Guldklövern till Barnmorskegruppen Öresund

Idag på Internationella kvinnodagen har regionpolitiker för Centerpartiet i Skåne träffat Barnmorskegruppen Öresund i Trelleborg som tilldelats utmärkelsen Guldklövern. Grundarna Tina Zetterling och Petra Vigh driver en väldigt uppskattad verksamhet på tre orter i Skåne och är ett tydligt exempel på varför vi behöver privata vårdgivare.

Barnmorskegruppen Öresund finns i Trelleborg, Vellinge och Malmö med totalt fyra olika kliniker. Verksamheten visar en helt annan bild av privata vårdgivare än den rödgröna politiker gärna målar upp. De är en attraktiv arbetsgivare, deras mottagningar är populära bland blivande föräldrar och de utvecklar sin verksamhet med patienternas bästa i fokus.

Att verksamheter som deras ifrågasätts från politiskt håll är intressant ur fler aspekter. 6 av 10 företagare inom välfärdssektorn är kvinnor. Därför är det just kvinnliga entreprenörer som drabbas hårdast när de rödgröna hotar med nedläggning av vårdval och föreslår vinstförbud i välfärden.
Det är nämligen få som bråkar med byggindustrin eller andra företag som bedriver stora delar av sin verksamhet på offentliga medel. Företagaren som bedriver vård, oftast en kvinna, ifrågasätts medan företagaren som bygger huset eller levererar den medicinska utrustningen, oftast en man, lämnas i fred. Det är en fråga som Centerpartiet i Region Skåne tar på allvar.