Centerpartiets vice partiledare på Skåneturné

Studiebesök på Hälsocentralen Sankt Hans i Lund. Från vänster: Birte Sandberg (C), Michael Trattner, Anders W Jonsson (C) och Charlotte Bossen (C)

Under måndagen genomförde Centerpartiets vice partiledare Anders W. Jonsson en Skåneturné. Under turnén besökte han Simrishamns sjukhus, Ingelsta kalkon, Snårestads vingård, Hälsocentralen Sankt Hans och Centerpartister i Malmö.

Bakgrunden till besöket på Simrishamns sjukhus är att det under våren pågått en diskussion om sjukhusets framtid. Det rödgröna styret vill återta sjukhuset till egen regi, något som Centerpartiet motsatt sig då det skulle kunna riskera sjukhusets framtid. Den nära vården med sjukhus som utvecklas och finns nära patienterna är bärande i Centerpartiets sjukvårdspolitik. Simrishamns sjukhus är ett gott exempel som har visat goda resultat för vårdkvaliteten med nöjd sjukvårdspersonal.

- Vi har sett detta i flera andra delar av landet. Man monterar ner och begränsar vården på de mindre sjukhusen år efter år. Tillslut finns inget kvar. Mest skrämmande är att de rödgröna inte ger tillräckliga förutsättningar för att utveckla sjukhuset, det finns uppenbara risker i det. Men en nedläggning får inte ske, konstaterar Anders W. Jonsson (C).

- Det är tydligt att Simrishamn är ett sjukhus med nöjda patienter och nöjd personal. Men Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill röka ut aktörerna och kasta grus i maskineriet. Detta visar hur viktigt höstens val är, fortsätter Anders W. Jonsson (C).

Under turnén delade Anders ut en guldklöver till Ingelsta kalkon.

- Ingelsta kalkon är ett företag som med personlig känsla och kreativitet tar ansvar för människor, djur, mat och miljö. Därför vill Centerpartiet lyfta företaget lite extra idag, säger Anders W. Jonsson (C), vice partiledare och gruppledare i Riksdagen.

Under besöket på Ingelsta kalkon deltog även ett femtiotal seniorer som fick möjlighet att träffa Anders och ställa sina frågor inför valet. Anders W. Jonsson pratade även om viktiga valfrågor för Centerpartiet i det kommande valet.

- En viktig fråga är tryggheten. Får man den vård man behöver i tid? Får man hjälp när man utsätts för brott? Och får man trygghet om man behöver assistans? Låt valet bli en folkomröstning av välfärden, för utvecklingen har verkligen gått åt fel håll, konstaterade Anders W. Jonsson (C).

I Lund besöktes Hälsocentalen Sankt Hans som är en av de vårdcentraler i Skåne som placerat sig med ett resultat bland topp 15 i den nationella patientenkäten på skånsk nivå. Vårdcentralen lyckas väl med kontinuiteten och kan idag erbjuda fast läkarkontakt till de patienter som önskar. De är ett gott exempel på hur en liten läkarledd vårdcentral kan skapa goda förutsättningar och en vård av hög kvalité för patienten. Precis som Centerpartiet vill.