• / Nyheter
  • / Viner i världsklass vinner på gårdsförsäljning

Viner i världsklass vinner på gårdsförsäljning

Pär Fredholm, Fredholms Vingård och Sofia Nilsson (C), riksdagsledamot

Internationellt prisbelönta vinet Elsa 2017 kommer varken från Alsace, Sicilien eller Tyrolen – det kommer från Tyringe i Skåne. Med gårdsförsäljning skulle vi kunna skapa många nya möjligheter, menar riksdagsledamoten Sofia Nilsson (C).

850 plantor av druvan Solaris växer på Fredholms Vingård, straxt utanför Tyringe. Snart ska odlingen utökas till 1200 plantor. Vingården drivs ”på fritiden”, vid sidan av deras heltidsarbeten, av äkta makarna Pär och Jenny Fredholm.

– Landsbygden behöver inte fler bidrag, istället måste vi politiker ge förutsättningar för kreativitet och företagsamhet. Och då är gårdsförsäljning av alkoholdrycker ett viktigt sätt att stödja den lokala handeln, säger Sofia Nilsson, centerpartistisk riksdagsledamot från Östra Göinge.

Hon får medhåll av Pär Fredholm:

– Min dröm är att vi ska få ha gårdsförsäljning på lika villkor som i övriga Europa. Att jag ska kunna sälja en av mina flaskor till någon som kommer cyklandes från byn, tänk vad underbart det hade varit! Jag har haft turister som har stannat vid här och frågat om de får köpa. Gissa om de blev snopna när jag berättade att det skulle vara olagligt, säger Pär Fredholm.

Centerpartiet har i flera decennier drivit frågan om att tillåta gårdsförsäljning. I samband med Januariavtalet, togs ett stort steg på vägen:

– Vi har äntligen fått regeringen att acceptera att utreda frågan, bland annat vilka drycker som ska omfattas och hur de förändrade reglerna stämmer överens med EU:s bestämmelser. Det måste vi såklart ha stenkoll på innan vi sjösätter en ny lag. Utredningen startar 2020 och vi hade gärna sett att den påbörjades redan i år. Men för första gången har vi fått igenom ett konkret första steg, säger Sofia Nilsson.

Pär Fredholm menar att gårdsförsäljning skulle betyda mycket för hela bygden:

– Många här runtomkring är nischade, där bort finns till exempel en lammuppfödare. Jag tror att vi kan hjälpa varandra. Tänk vad härligt om vi kunde ha en liten servering här, och låta ungdomar sommarjobba och tjäna sina egna pengar, säger Pär Fredholm.

Det är tankar som Sofia Nilsson uppskattar:

– I dag den 27 april är det den lokala handelns dag. Både företagsamhet och lokalsamhället är ju två av våra hjärtefrågor. Vi centerpartister har drivit på för gårdsförsäljning länge. Redan 2014 föreslog vi att Skåne skulle bli en så kallad försöksregion för gårdsförsäljning. Genom Januariavtalet har vi kommit en bit på vägen. Men vi ger oss inte förrän gårdsförsäljning är verklighet på Skånes vingårdar och mikrobryggerier, säger Sofia Nilsson.