Skåne
  • / Nyheter
  • / Klimatet kräver kloka möten

Klimatet kräver kloka möten

– Jag älskar att träffa människor. Men vi måste börja fundera på om varje enskilt möte måste ske fysiskt. Eller om man kan ta mötet digitalt istället, för att minska arbetsresorna.
Det menar Annette Linander (C), som idag inledningstalade vid Klimatsamverkan Skånes inspirationsträff ”Hållbara resor och transporter”.

Ostfrallorna låg klara och kaffet var varmt när deltagarna träffades i regionhuset på Dockan, Malmö. Fast alla föreläsare var inte på plats. Ett pass skedde genom videolänk.

– Det är precis så jag tycker att det ska vara, säger Annette Linander, ordförande för Klimatsamverkan Skåne, och fortsätter:

– Självklart finns det många viktiga möten mellan till exempel Skåne och Stockholm. Men nuförtiden det finns utmärkta tekniska hjälpmedel som i mycket högre grad kan användas.

Hon själv var dock på plats. Vi passade på att ställa tre frågor till henne:

Vad är Klimatsamverkan Skåne?
– Det är en samverkansplattform – ja, jag vet att det är ett konstigt ord, men vi kallar det så – mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Vi är tre stora och viktiga aktörer som tillsammans arbetar för att minska vår klimatpåverkan.

– Vi samarbetar också med bland annat näringslivet. För någon månad sedan var jag till exempel på en träff med företrädare för elbilsindustrin.

Dagens träff handlar om hållbara resor och transporter. Vad tycker du är det viktigaste kring detta?
– Förutom att övergå mer till digitala möten? Då skulle jag säga att vi också måste gå från fossila bränslen till förnybara bränslen och el. Och vi är faktiskt duktiga på det i Region Skåne. Vi toppar landstingsrankingen i Miljöfordonsdiagnos 2019. Vi har en hög andel gasfordon både på personbils- och lätta lastbilssidan, och dessutom en hög andel elfordon och laddhybrider. Men bra kan såklart bli ännu bättre!

– För mig är det viktigt att fokusera på bränslet. Inte på fordonen. Vi har en olycklig tendens i Sverige att fastna på det sistnämnda. Att till exempel säga att flyget är dåligt. Men det beror ju på vilket bränsle som finns i tanken, precis som för bilarna. I till exempel Norge har man börjat testa elflygplan. Jag är i grunden teknikoptimist. Jag är övertygad om att vi inom en mycket snar framtid kommer att se hållbara resor och transporter, om vi bara uppmuntrar utveckling och entreprenörskap. Det behövs en Elon Musk i fler branscher.

Har du själv bil?
– Ja, jag ensamstående mamma med två tonårsbarn och bor på en mindre ort mitt i Skåne. För mig är bilen helt nödvändig för att klara vardagen. Jag kör på biogas.