• / Nyheter
  • / Friskt recept på bättre sjukhusmat

Friskt recept på bättre sjukhusmat

Utveckla – inte avveckla – de lokala sjukhusköken i Skåne. Den uppmaningen kommer från regionrådet Annette Linander (C) och Anneli Khilstrand (C), ledamot i Regionala utvecklingsnämnden.

"

Ibland säger vi lite skämtsamt att Centerpartiet är intressepartiet för alla som äter. I det finns också allvar. Vi vet hur viktig maten är för läkandet. Vi arbetar för att maten som serveras i Region Skåne ska bli bättre, godare och säkrare. Oavsett om den tillagas i stora tillagningskök eller på våra små sjukhus.

Av och till dyker det upp förslag om att produktionen av den skånska sjukhusmaten ska centraliseras. Som centerpartister vänder vi oss emot det av flera skäl, även om maten naturligtvis måste kunna tillagas på ett rationellt och effektivt sätt.

Vi ser tre viktiga skäl till att inte centralisera all produktion av maten vi serverar i verksamheten till en eller två platser:

1. För det första vill vi behålla den kunskap och skicklighet som finns hos kökspersonal runt om i Skåne. Vi tror på närheten mellan de som lagar maten och de som äter den. Med decentraliserade sjukhuskök kan kockarna skapa matupplevelser med råvaror från mindre, lokala producenter.
  2. För det andra vill vi inte riskera att arbetstillfällen runt om i Skåne ska försvinna. Kökspersonal och deras familjer ska inte behöva flytta till en eller två centrala anläggningar, flera mil bort. Det måste gå att leva, bo och arbeta i hela Skåne.
  3. För det tredje ökar sårbarheten med centralisering. Eventuella driftstörningar eller smittor skulle få betydande konsekvenser om all produktion förflyttades till ett eller två kök. Hamnar allt på ett och samma ställe lägger vi bokstavligt talat alla ägg i samma korg. Dessutom finns risker när maten varje dag ska transporteras flera mil på våra vägar.

Vi hoppas att Region Skåne tar till sig receptet att utveckla – inte avveckla – de lokala sjukhusköken.

"

Läs hela debattartikeln här!