OK på C-förslaget Gemensam vårdkö!

Sjukhusen i Skåne bör ha en gemensam kö till operationer. Det föreslog Centerpartiet i början av året. Nu blir förslaget verklighet!

Patienter som är beredda att åka till ett annat sjukhus som har plats och tid ska kunna göra det. Det föreslog centerpartisterna Annette Linander, Patrik Holmberg och Warda Fatih i en debattartikel i Sydsvenskan den 7 februari 2019:

Vår förhoppning är att en gemensam kö gör vården mer effektiv, minskar lidande och gör så att människor snabbare kan komma igång igen istället för att vänta på operation. Dagens köer behöver samordnas utifrån patienternas behov, och inte utifrån var de bor. Den som har störst behov ska få vård först.

Igår, torsdagen den 5 december, fattade Hälso- och sjukvårdsnämnden beslut att införa gemensamma väntelistor inom lämpliga områden. Hälso- och sjukvårdsdirektören får i uppdrag att återkomma med plan för genomförandet. Ambitionen är att vara igång redan under våren.

Annette Linander, regionråd och gruppledare för Centerpartiet i Region Skåne är mycket nöjd:

– Den här idén kom upp på ett av våra fredagsmöten. En av våra medlemmar i Svalöv hade en utsliten höft, och förstod inte varför hon inte skulle kunna få bli opererad i Hässleholm istället för i Trelleborg. Vi höll med henne.

– Vi ser flera fördelar med en gemensam väntelista/kö:

• Patienterna kan få snabbare vård.
  • Patienterna kommer i fokus och inte de system sjukhusen har för att underlätta det egna arbetet.
  • Sjukhusen kan avlasta varandra och få ett jämnare flöde av patienter.

Nu blir Centerpartiets förslag alltså verklighet.

– Vi är glada över att vi gör skillnad på riktigt i skåningarnas liv, säger Annette Linander.

Läs hela debattartikeln här!