• / Nyheter
  • / Jonny Cato #2 på listan framtidens makthavare 2019

Jonny Cato #2 på listan framtidens makthavare 2019

Idag presenterades listan "Framtidens makthavare 2019". På plats nummer två hittar vi Jonny Cato (C), riksdagsledamot från Helsingborg och Centerpartiets migrationspolitiske talesperson.

"Vad vi däremot är bergsäkra på är att namnen på vår lista med 100 unga makthavare kommer att sätta agendan och forma det politiska landskapet" skriver Makthavare.se som idag publicerar sin lista.

Vi passar på att gratulera Jonny Cato, nummer två på listan, och ställa några frågor:

Du utsågs precis till plats nummer två i ”Framtidens makthavare”. Hur känns det?
– Det känns såklart roligt. Det finns väldigt många drivna och kompetenta unga, det är roligt att det lyfts fram.

Du blev rekordungt kommunalråd 2014–2018 och är idag en av de yngsta riksdagsledamöterna. Finns det någon skillnad mellan hur du agerar jämfört med någon som är äldre?
– Det skulle jag inte säga, däremot så bidrar jag kanske med ett annat perspektiv i vissa frågor. Vi behöver fler unga som engagerar sig i viktiga samhällsfrågor, men det viktiga är en mix av människor.

Du är Centerpartiets migrationspolitiske talesperson, en tung och ansvarsfull post. Vilken är den viktigaste frågan som du kommer att driva i kommittén för framtidens migrationspolitik?
– Det viktigaste för Centerpartiet är att vi får på plats en bred och långsiktig migrationsöverenskommelse som kombinerar medmänsklighet och humanism med ordning och reda. En prioriterad fråga för oss är att ställa om ifrån osäkra vägar till lagliga och trygga vägar att komma till Europa och Sverige på.

Sista frågan: Har du något nyårslöfte?
– Nej, men en klassiker är väl att lova att träna mer. Det är ett löfte jag i alla fall borde ha.