• / Nyheter
  • / Givande besök på Bosarps Gård med LRF Skåne

Givande besök på Bosarps Gård med LRF Skåne

Idag gästade bland andra Patrik Holmberg (C) och Hans Ramel (LRF) Bosarps Gård utanför Blentarp. Familjen Rasmusson driver ekologisk kycklinguppfödning och nötköttsproduktion under parollen ”Djuren ska ha det förbannat bra!”.

Under besöket diskuterades bland annat livsmedelsproduktion, skog och förutsättningarna för en ung småbarnsfamilj att driva ett modernt lantbruk med djurens välbefinnande i fokus.

Efter rundvisningen på gården – som har cirka 10 000 kycklingar och 60 kor – fick vi några minuter med Patrik Holmberg.

Vad tycker du var mest intressant med dagens besök?
– Den underbara framtidstron hos en ung familj! För Mårten och Johanna Rasmusson är detta verkligen ett livsstilsföretagande. Ett sätt att leva nära djuren och naturen. Det är imponerade att se hur modiga de är som verkligen satsar på och investerar i att uppfylla sin dröm, säger Patrik Holmberg.

Hur gör Centerpartiet skillnad för skånska lantbrukare, skogsbrukare och bönder?
– Det gör vi på många sätt och på många olika nivåer. I riksdagen arbetar våra partikollegor för att lantbrukarna ska få konkurrera på samma villkor som andra lantbrukare i Europa. Jag skulle också vilja påstå att Centerpartiet, och då särskilt vår skånska riksdagsledamot Kristina Yngwe, har varit drivande för att vi ska få en vettig nationell livsmedelsstrategi, säger Patrik Holmberg och fortsätter:

– Här i Region Skåne arbetar vi bland annat för att fler upphandlingar ska möjliggöra närproducerat. Efter den hemska torkan 2018 fick vi också med den dåvarande rödgröna regionstyrelsen på att snabbt handla upp mer nötkött för att stödja de skånska bönderna.

Varför tycker du att det är viktigt att köpa närodlat/närproducerat?
– Oj, det finns massor av skäl till det! Man får ofta bättre kvalitet; om det handlar om djurproduktion så har Sverige bättre djurskydd än andra länder; köper man nära så minskar transporterna vilket i sin tur är mindre klimatpåverkande än långväga transporter.

– Sedan hjälper man ju också till med att hålla det skånska landskapet öppet. Vi kan också se det lite krasst. Vid en kris är det ju bra om man kan vara självförsörjande. Dessutom är de gröna näringarna just näringar, företag som skapar jobb och tillväxt i hela Skåne. Så det finns som sagt massor av skäl att köpa närodlat och närproducerat.

Läs gärna mer om vår politik för jordbruk och djurhållning!