• / Nyheter
  • / Sjuhusköken blir kvar – och nytt byggs i Kristianstad!

Sjuhusköken blir kvar – och nytt byggs i Kristianstad!

Idag presenterades hur och var patientmåltiderna i Region Skåne framöver kommer att tillagas. För Centerpartiet är det en viktig politisk framgång: sjukhusköken i Hässleholm, Ystad och Ängelholm läggs inte ned. Dessutom byggs en helt ny anläggning i Kristianstad.

Servicenämnden, med bland andra ledamoten Mikael Stamming (C), har nu fattat ett inriktningsbeslut om måltidproduktion och lokalisering av produktionskök i Region Skåne.

Ett nytt sätt att arbeta med maten byggs upp, en så kallad ”kallmatslina”. I korthet går det ut på att maten tillagas och läggs upp i speciella förpackningar, kyls, syret avlägsnas och sedan transporteras förpackningarna till sjukhusens avdelningar där maten värms. Det gör att maten ser godare ut och bibehåller mer av sin näring.

– Jag var på studiebesök på Södersjukhusets (SÖS) kök i Stockholm förra året, och blev riktigt imponerad av hur de arbetar med den här metoden. Duktiga kockar lagar och lägger upp maten som de vill att den ska serveras, eftersom man äter även med ögonen. Det är viktigt särskilt för patienter – vi centerpartister är ju kända för att predika matens betydelse för läkandet, säger Mikael Stamming och fortsätter berätta om SÖS:

– På varje förpackningslock står portionens namn, näringsinnehåll och ingredienser. Sedan värms maten på avdelningarna, när patienten själv vill äta. Genom att Södersjukhuset har haft så många olika standardmenyer att välja mellan, har specialkosten minskat från 30 procent till 3 procent av antalet portioner.

Kök som kan ta fram denna ”kallmatslina” kommer nu att byggas upp. Dels genom en ombyggnad av sjukhusköket i Ängelholm, dels i en helt ny byggnad i Kristianstad.

Varm mat kommer att fortsätta att lagas i Ängelholm, men också i Hässleholm och Ystad. För Annette Linander, regionråd och gruppledare för Centerpartiet i Region Skåne, är detta en viktig politisk framgång:

– Vi har mött starka krafter som vill centralisera sjukhusmaten och lägga hela produktionen på en plats. Vi tycker istället att det är viktigt att de mindre köken får fortsätta att utvecklas, eftersom de är populära både hos patienter och personal, säger Annette Linander.

– Dessutom är det av säkerhetsskäl viktigt att all mat inte produceras på ett ställe. Tänk om något, en smitta eller något annat, skulle utbryta där? Nu får vi istället flera kök som kan täcka upp för varandra. Vi lägger inte alla ägg i samma korg, utan sprider istället riskerna vilket gör måltidsmaten mindre sårbar.

Såväl Annette Linander som Mikael Stamming ser det som att hårt politiskt arbete nu har burit frukt:

– Som centerpartister är vi såklart väldigt glada idag!

Tycker du att det här var en bra nyhet? Bli medlem!