• / Nyheter
  • / Nu införs trygghetsnummer i skånska kollektivtrafiken!

Nu införs trygghetsnummer i skånska kollektivtrafiken!

Det ska vara tryggt och säkert att välja bussen eller tåget, både för resenärer och personal. Därför föreslog Centerpartiet redan 2018 att Skånetrafiken skulle införa en trygghetscentral som resenärer kan höra av sig till när något känns otryggt. Nu blir det verklighet.

Idag (20/5) beslutade kollektivtrafiknämnden i Region Skåne att införa ett trygghetsnummer – ett särskilt prioriterat telefonnummer som man kan ringa om man känner sig otrygg i den skånska kollektivtrafiken.

Lars Hansson (C), som tillsammans med partikollegorna i Centerpartiet föreslog detta redan år 2018, är idag förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden. Han är påtagligt stolt och nöjd:

– Ska fler kunna välja att ta tåget eller bussen är det viktigt att vi jobbar för att öka tryggheten. Personer ska inte behöva välja bort kollektivtrafiken för att de inte känner sig trygga. I detta är trygghetnumret som vi nu inför en viktig pusselbit. Inte minst för att man som resenär ska ha någonstans att vända sig om man känner sig otrygg, säger Lars Hansson.

Skånetrafiken har särskilt identifierat fem scenarion där ett samtal till trygghetsnumret kan vara aktuellt:

• En eller flera personer upplevs som hotfulla eller bråkar med dig eller annan resenär.
  • Någon har somnat och riskerar att råka illa ut, t ex bli rånad.
  • Du ser någon som klottrar, förstör eller vandaliserar.
  • Du är ensam och känner dig otrygg när du väntar på bussen eller tåget eller går hem från en hållplats.
  • Du har en funktionsvariation och känner dig otrygg under resan.

Trygghetsnumret ska införas på prov senast den 1 november 2020 och utvärderas löpande. De personer som svarar kommer att vara särskilt utbildade för att kunna ta emot denna typ av samtal. Trygghetsnumret kommer att vara tillgängligt under dygnets alla timmar. Ambitionen med trygghetsnumret är inte att ta över andra myndigheters uppgifter, utan att hjälpa resenärerna vid otrygga situationer där det inte alltid är uppenbart var man kan få hjälp idag.

– Det tog lite tid att få igenom detta, men idag är jag väldigt glad, säger Lars Hansson.

Läs gärna mer om våra idéer för att öka tryggheten i Skånetrafiken. (Längst ned på sidan som öppnas i nytt fönster.)

Tycker du att förslaget är bra? Bli medlem!