• / Nyheter
  • / Därför vill vi ha lika möjlighet till bloddonation! #Regnbågsblod

Därför vill vi ha lika möjlighet till bloddonation! #Regnbågsblod

Det är både fördomsfullt och dumt att homosexuella män först måste ha levt i celibat i tolv månader innan de får bli blodgivare. Det menar regionråden Annette Linander och Birte Sandberg som redan 2017 skrev en motion för lika möjlighet till bloddonation. En fråga som är minst lika aktuell idag, på Internationella blodgivardagen (14/6).

” Martin Hernedahl från Östra Tommarp på Österlen var blodgivare i tio år. När han träffade en man var hans blod inte längre önskvärt. Som tack för det blod han skänkt under årens lopp fick han en blomstercheck. – Jag kände mig oren. Som att jag var smittad, säger han.”

Citatet kommer från en uppmärksammad artikel i Sydsvenskan från i maj förra året. Den belyser det faktum att Socialstyrelsens regler från 2010 säger att en man som har haft sexuell kontakt med en man, får ge blod. Men först efter att ha levt i celibat i tolv månader. Medan heterosexuella män och kvinnor måste vänta i tre månader, i de fall de har haft sex med en ny person.

Redan 2017 uppmärksammades frågan av Centerpartiet i Region Skåne i en motion till regionfullmäktige. Birte Sandberg, Lars Göran Wiberg, Annette Linander och Niels Paarup-Petersen föreslog att Region Skåne skulle ansöka hos regeringen, att under en försöksperiod om fem år bli en pilotregion där män som har sex med män tillåts donera blod på lika villkor som de som har heterosexuellt sex.

– Vi har ofta blodbrist i vår skånska blodbank. Samtidigt exkluderar vi en befolkningsgrupp utan sakliga grunder från att donera blod. Det är minst sagt ologiskt, säger Annette Linander, regionråd och gruppledare.

Birte Sandberg, också regionråd, fyller på:
– Vi kan inte heller komma bort från att dagens regler till stor del verkar bygga på fördomar. Man misstänkliggör helt enkelt homosexuella män. Samma regler borde gälla för alla, oavsett sexuell läggning. Allt annat måste anses vara diskriminering.

Så hur gick det med motionen?
– Tyvärr var det bara vi och Vänsterpartiet som röstade för den i regionfullmäktige, konstaterar Annette Linander.

– Ja, och än har inte reglerna ändrats. Men vi ger oss inte. Vi kommer att fortsätta jobba för lika möjlighet till bloddonation, säger Birte Sandberg.

Läs gärna hela vår motion här.

Prenumererar du på Sydsvenskan, kan du läsa hela artikeln om Martin Hernedahl här.

Håller du med oss? Bli medlem!