• / Nyheter
  • / Ålgräs kan rädda Skånes kust

Ålgräs kan rädda Skånes kust

Foto: VA Institute of Marine Science, BY-NC-ND 2.0

Stranderosion är inget nytt fenomen. Havet har i alla tider brutit ner berg och jord vid kusterna. Samtidigt som stranderosion är en helt naturlig process ställer det till stora problem, inte minst när stränder försvinner och havet börjar närma sig hus och hem. För Centerpartiet är det viktigt att rädda den skånska kusten.

För att begränsa skadorna av stranderosion pågår just nu LIFE Coast Adapt Skåne. Det är ett projekt drivs av Region Skåne, länsstyrelsen och Skånes kommuner som tillsammans är Klimatsamverkan Skåne. Finansieringen sker med stöd av bland annat EU.

– LIFE Coast Adapt Skåne är ett viktigt projekt för den skånska kusten. Genom att arbeta med naturen, istället för mot den kan vi förhoppningsvis hitta långsiktiga och effektiva metoder för att hejda stranderosionens negativa effekter, säger Annette Linander (C), regionråd och ordförande i Klimatsamverkan Skåne. Dessutom visar det på den stora styrkan vi har i Skåne med en aktiv samverkan i klimatfrågorna.

Stranderosionen är störts problem längst de sydligaste kusterna i Sverige och Skåne är inget undantag. Dessutom går stranderosionen just nu väldigt snabbt, ibland i kombination med stigande havsnivåer. Ett exempel på det är sandstranden vid Löderup där 200 meter strand försvunnit på bara några decennier.

– Försvinner de skånska stränderna riskerar vi inte bara att mista värdefulla rekreationsområden, utan på längre sikt riskerar också människor att förlora sina hem, fortsätter Birte Sandberg (C), regionråd.

En av metoderna som LIFE Coast Adapt använder sig av är att plantera ålgräs. Det görs cirka 1,5 till 2,5 meter från kusten. Ålgräsets rötter kan binda sanden i grunda områden och ökar dessutom den biologiska mångfalden.

– Ålgräset är en miljövänlig och helt naturlig metod för att skydda kusten på utsatta platser, väl värd att plantera på fler utsatta platser. Inte minst då den också bidrar till livsviktiga miljöer för fiskar och andra djur som lever i vattnet, avslutar Sara Ripa (C), vice ordförande för kommunstyrelsen i Svedala och ersättare i Klimatsamverkan Skåne.

Håller du med oss? Bli medlem!