• / Nyheter
  • / "Vi menar allvar med våra ambitioner för den nära vården”

"Vi menar allvar med våra ambitioner för den nära vården”

Primärvårdsnämndens ordförande, Birte Sandberg, ser tillbaka på två händelserika år. Under hennes tid som ordförande har vården kommit ännu närmre skåningarna, men än är hon inte färdig. Birte har många förslag på hur regionens medborgare ska få ännu bättre vård.

Vad är du mest nöjd att du har åstadkommit politiskt hittills under mandatperioden?
– Att vi med vårt arbete med och våra satsningar på den nära vården och primärvården har visat att vi menar allvar med våra ambitioner för den nära vården. Hittills har vi satsat drygt 620 miljoner kronor och under mandatperioden planerar vi att satsa en miljard. Men vad som är än viktigare är att vi har lyckats omvandla de här pengarna till konkreta handlingar. Vi har bland annat öppnat upp Primärvården Skåne online, startat upp psykiatriambulansen och håller just nu på att införa förebyggande hälsosamtal.

Vad tänker du lägga ner extra kraft för att genomföra nu när halva mandatperioden kvarstår?
– Fast läkarkontakt/vårdkontakt till fler. Det är något vi i Centerpartiet arbetat hårt för, både här i regionen men också på nationell nivå. Jag kommer också att arbeta för att psykiatriambulansen ska breddinföras i hela Skåne och för att hälsosamtal ska erbjudas på fler vårdcentraler och för fler åldersgrupper.

Vilka är dina tre bästa hemestertips i Skåne?
– Dag Hammarskjölds Backåkra är ett fantastiskt vackert utflyktsmål och där finns även ett mysigt café. Jag kan också rekommendera dressincykling i Fyledalen, om man vill göra något lite aktivt på semestern. Slutligen är ingen sommar komplett utan ett bad längs med Österlenkusten. Haväng är en av mina favoritplatser!