• / Nyheter
  • / "Vi måste tänka hela resan – från dörr till dörr"

"Vi måste tänka hela resan – från dörr till dörr"

Lars Hansson, 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden tänker jobba extra för att få fokus på hela resan – från dörr till dörr. Dessutom slår han ett slag för att läsa en god bok i solen.

Vad är du mest nöjd att du har åstadkommit politiskt hittills under mandatperioden?

– Att vi fått till ett pilotprojekt med flexibla nattstopp i den skånska kollektivtrafiken. Dessutom har vi fått till en bättre och mer omfattande dialog kring kollektivtrafiken med de skånska kommunerna, något som jag lyfte vikten av i en motion redan hösten 2015 som nu tack vare att vi sitter med och styr blir verklighet.

– Sist men inte minst så är jag väldigt nöjd med att vi fått till en landsbygdsutredning som ska titta på möjligheter och utmaningar till förbättring av kollektivtrafik på den skånska landsbygden.

Vad tänker du lägga ner extra kraft för att genomföra nu när halva mandatperioden kvarstår?

– Mycket fokus kommer att ligga på att försöka få igång kollektivtrafiken igen på ett bra sätt efter pandemin. Men jag kommer också att lägga fokus på att få till ett tänk kring hela resa, från cykel till stationen, tills att man kommer fram till exempelvis arbetsplatsen eller skolan.

– Tryggheten är en annan viktig fråga, det ska kännas tryggt att resa med den skånska kollektivtrafiken.

Vilka är dina tre bästa hemstertips i Skåne?

• En utflykt till pärlor som Sofiero, Nimis eller Alestenar.
  • Röra på sig genom vandringar längs lederna i den vackra skånska miljön och skogar eller att köra ett ordentligt pass på något utegym.
  • Läsa några bra böcker i solstolen hemma i trädgården eller i en trevlig park, varför inte någon av en skånsk författare till exempel.