• / Nyheter
  • / "Jag tänker fortsätta slåss för skånsk företagsamhet!”

"Jag tänker fortsätta slåss för skånsk företagsamhet!”

Ola Olsson, ledamot i den regionala utvecklingsnämnden, kämpar för att Region Skåne ska vara en motor för att hjälpa skånska företag att utvecklas. Alla hans tre hemestertips rör mat och dryck.

Vad är du mest nöjd att du har åstadkommit politiskt hittills under mandatperioden?
– Oj, det har verkligen hänt mycket under dessa två år i regionala utvecklingsnämnden samt folkhälsoberedningen. Men ska jag pinpointa några beslut så skulle det vara:

– Att vi varit med i satsningen på Nano tachNow, teknikcollage och utvecklingen av AI i Skåne. Ska Skåne fortsätta vara denna lysande tillväxtmotorn i Sverige så är det viktigt att våra skånska företag ges möjligheten till att ligga i framkant vad gäller utveckling.

– Att vi fortsatt stödjer den skånska idéburna sektorn och det skånska föreningslivet i det enormt viktiga arbetet för psykisk hälsa samt projektet Noll fetma 2040. För det är ingen hemlighet att den psykiska ohälsan ökar bland befolkningen och främst bland unga tjejer. Då är det oerhört viktigt att vi politiker gör prioriteringarna som krävs, för att frigöra medel för att motverka en fortsatt ökning.

– Och nu i coronatider är jag mäkta stolt över förvaltningen; att de inte bara sätter sig ner och konstaterar läget, utan arbetar proaktivt för att möta de svårigheter vi står inför. Detta gör vi bland annat genom stora satsningar på omställning för tillväxtbolag, omställningscheckar till företag i Skåne för grön omställning, digitalisering och omställning för att kunna möta nya marknader och kunder. Utbildningsakuten är också ett verkligt lyckat projekt i coronatider för vi byggt upp en gemensam plattform för hela utbildningsutbudet i Skåne. För att synliggöra utbudet och stimulera till utbildning och kompetensutveckling inom bristyrkena.

Vad tänker du lägga ner extra kraft för att genomföra nu när halva mandatperioden kvarstår?
– Jag kommer fortsätta slåss för det skånska föreningslivet samt den idéburna sektorn för att alla barn har rätt till en trygg, innehållsrik och spännande fritid. Jag kommer kämpa för att vi i Region Skåne även fortsatt ska vara en motor för att hjälpa våra skånska företag att utvecklas, både digitalt och mot nya marknader/kunder.

Vilka är dina tre bästa hemestertips i Skåne?
– Jag älskar ju mat och dryck så det får bli tre mattips:

• Sveriges sydligaste udde Smygehuk. Äta en god nyfångad spätta eller stekt sill är en höjdare. Eller varför inte prova Skånsk äggakaga med fläsk i köpmansmagasinet som ligger intill.
  • I Tivoliparken i Kristianstad finns ett gammalt drakhus. I detta hus huserar två korvmadamer på Sotnosen´s Korvcafé. Detta är en riktig höjdare där de gör korv med spännande smaksättning och i en mängd olika utförande. Dessutom har de trevlig uteservering och god dricka.
  • Mitt sista hemestertips är att hoppa upp på cykeln och cykla längs Sverigeleden. Här kommer du upptäcka de mest soldränkta stränderna med den bästa glassen. De grönaste skogarna och de vackraste slotten. Cykel är ett utmärkt fortskaffningsmedel för att verkligen dofta sig igenom sommarskåne.