"Jag önskar att alla ska ha ett arbete att gå till."

Ola Olsson (C), ledamot i regionala utvecklingsnämnden, önskar att företagen åter kan blomstra.

Vilken julklapp skulle du vilja ge skåningarna och varför?
– Jag önskar mig mest av allt att alla skåningar i arbetsför ålder ska ha ett arbete att gå till. Oavsett ålder och bakgrund så är människor i arbete den bästa vägen för att minska den psykiska ohälsan, få utrikesfödda att komma in i samhället och lära sig svenska samt att få människor att känna sig behövda.

– Detta gör vi genom att göra det enklare att starta och driva företag. Inom regionala utvecklingsnämnden (RUN) arbetar vi mycket med företagslotsar, företagscheckar och innovationer. Småföretagarna är våra jobbskapare, utan dem stannar Skåne. Därför har RUN satsat över 7,5 miljoner för att ge stöd till små och nya tillväxtföretag med bland annat affärsutveckling och omställning under pandemin.

Vad önskar du dig själv i julklapp av dina nära?
– Att pandemin ska bekämpas och att alla får vara friska. Det är viktigt att vi så snabbt som möjligt kan återgå till det ”normala” så vårdköerna kan arbetas av och människor ska få tillgång till den vård de har rätt till. Att företagen åter kan blomstra så människor fortsatt får ha ett jobb att gå till.

Vad kan du inte vara utan på julbordet?
– Jag älskar sillen på julbordet, dock inte den på burk utan sill som är antingen hemmagjord eller köpt på det lokala rökeriet. Ett tips till julbordet är kräftsillen från Smyge rökeri eller den inlagda stekta sillen från Nilssons fisk, det är en höjdare!

Ola Olsson (C), ledamot i regionala utvecklingsnämnden (RUN)