"Önskar alla skånska patienter nyttig och god mat”

Mikael Stamming, ledamot i servicenämnden, önskar god och nyttig mat. På såväl sjukhusen som på julbordet.

Vilken julklapp skulle du vilja ge skåningarna och varför?
– En viktig fråga som vi måste lösa är att alla patienter får nyttig och god mat. Servicenämnden har arbetat med denna fråga och under 2021 kommer vi igång. Varje patient ska kunna välja utefter sina personliga smaker och vad läkaren säger, den mat som passar bäst. Även hur stora portionerna ska vara. Den som får god mat tillfrisknar säkert snabbare, för då blir maten en positiv upplevelse på sjukhuset.

– Så ska vi naturligtvis se till att mycket av maten är närproducerad men också ekologisk och håller hög kvalitet, så man känner igen smaker och dofter och vet att maten är både nyttig och god.

– Självklart vill jag också ge möjlighet till alla skåningar att få vaccination mot Covid 19!

Vad önskar du dig själv i julklapp av dina nära?
– Kulturen har varit en bristvara under 2020, så en kulturupplevelse med min familj skulle sitta riktigt fint. Varför inte en äkta livekonsert med Ulf Lundell på Österlen!

Vad kan du inte vara utan på julbordet?
– Julbordet står för många smaker och upplevelser. Det som jag dock värdesätter högst är olika sorters sill. Utan det blir det ingen riktig jul. Gärna med öl från ett skånskt mikrobryggeri och eget kryddat brännvin!

Mikael Stamming, ledamot i servicenämnden