Gårdsförsäljning och hemester går hand i hand

Det är hög tid att införa gårdsförsäljning i Sverige. Det skulle stärka skånsk tillväxt, med jobb inom besöksnäringen ofta på landsbygden. I tider av hemester blir det ännu tydligare. Med gårdsförsäljning ökar besöksmålens attraktionskraft ytterligare.

Centerpartiet är övertygande om att gårdsförsäljning skulle stärka det lokala näringslivet och besöksnäringen. Det behövs eftersom dryckesproducenter precis som andra småföretagare är viktiga jobbskapare, och några som redan kämpar med bland annat bördan av regelkrångel. De finns dessutom runt om i hela Skåne och bidrar med lokala livsmedel i både stad och land, vid kust som sjö, i norr som söder.

- Gårdsförsäljning är en viktig reform för att underlätta för Skånes småföretagare inom livsmedelsproduktion och besöksnäring. Minskat krångel är det företagen och landsbygden mår bra av, inte minst nu i förhoppningsvis sluttampen av coronapandemin, säger Patrik Holmberg (C), ledamot i regionfullmäktige.

Under det senaste decenniet har stor ökning av små bryggerier och andra hantverksmässiga dryckesproducenter skett i Skåne. Det är en positiv utveckling, inte bara för besöksnäringen. Alla kvalitetslivsmedel är viktiga att värna.

- En nära produktion av livsmedel ökar självförsörjningsgraden och därmed samhällets beredskap i kristider. Det är också bra för miljön med korta transporter, för att inte tala om den stora nyttan med att livsmedel produceras enligt svenska djur- och växtskyddsstandarder, fortsätter Charlotte Bossen (C), ledamot i regionfullmäktige.

Centerpartiet vill kombinera gårdsförsäljning med att ha kvar Systembolaget. En sådan lösning finns i Finland. Med en mindre fyrkantig lagstiftning skulle det vara möjligt att stärka besöksnäringen och skapa förutsättningar för fler jobb, företag och ökad självförsörjning.