Turisterna främjar skånsk landsbygd

Just nu i semestertider får Skåne besök av många turister. De spelar en avgörande roll för möjligheterna att ha en levande landsbygd i Skåne.

Turister och besökare är viktiga för skånsk tillväxt och jobb, inte minst på landsbygden. Besöksnäringen är viktig för den skapar ett underlag för service och handel året om. För Centerpartiet är det självklart att hela Skåne ska leva, säger Birte Sandberg (C), regionråd.

Intresset för natur och friluftsliv är starkt i Sverige och Skåne, inte minst i dessa pandemitider. Med det intresset har också naturturismen ökat.

Naturturismen gör det möjligt för aktörer att arbeta med att förbättra naturupplevelsen och besöket. Många gånger ligger dessa företag på landsbygden och skapar jobb och gör det möjligt att bo och verka på landsbygden samtidigt som de bidrar till att människor får intressantare och mer spännande upplevelser i naturen, fortsätter Lennart Pettersson (C), vice ordförande i regionfullmäktige.

Ett förslag som skulle kunna stärka besöksnäringen i både Skåne och Sverige är möjligheten till gårdsförsäljning på vingårdar och mikrobryggerier.

Möjliggörandet av gårdsförsäljning är en viktig del i att stärka den skånska besöksnäringen och den lokala småskaliga produktionen av hantverksmässiga drycker och livsmedel. Vi behöver ett mindre fyrkantigt regelverk för en levande landsbygd, avslutar Niklas Larsson (C), ledamot i regionfullmäktige.