Dålig julklapp till Skåne

Lagom till jul publicerade regeringen nyheten om att de ”lägger om växlarna för järnvägsinfrastrukturen”. Ett flertal stora, och pågående, investeringar pausar eller avbryts i bland annat Skåne. Vi kräver att regeringen förtydligar vad de vill göra med den skånska järnvägen.

Otroligt många människor i Skåne är beroende av en fungerande järnväg. Arbetspendlingen är stor och spänner över Skånes alla fyra hörn. Många använder också tågen för att kunna ta sig till fritidsaktiviteter och att besöka familj och vänner. Men järnvägsunderhållet är eftersatt sedan länge och dagligen tvingas människor få vänta på sina tåg och planera om sina dagar på grund av förseningar eller inställda tåg.

Under många år har debatten om det svenska järnvägsnätet varit uppe till diskussion. När det äntligen blir slutpratat och det börjar lysa i verkstaden skickar regeringen ut ett pressmeddelande där de berättar att Trafikverkets nuvarande planeringsarbete med sträckan Hässleholm-Lund avslutas snarast, och att Trafikverket ska ges ett nytt uppdrag.

Ett pressmeddelande, med lite roliga formuleringar, som om skåningarnas liv kan skojas bort. Ett pressmeddelande, dagen innan julafton, för att minska publiceringen kring nyheten misstänker vi, är ett fegt sätt att kommunicera med Skånes invånare.

Ett flertal politiker i Skåne reagerade starkt och hade kontakt med sina partikamrater i regeringen och med infrastrukturdepartementet. I Sydsvenskan 23 december kunde vi läsa att statssekreterare Johan Davidson (KD) på infrastrukturdepartementet lovade att det var ett misstag, pressmeddelandet gällde enbart höghastighetssatsningen, inte utbyggnaden av spåren mellan Hässleholm-Lund.

Tillåt oss att tvivla. Regeringen har inte gjort sig kända för att hålla löften och att säga en sak på förmiddagen och sedan lova att något annat på eftermiddagen visar att regeringen åter igen byter fot snabbare än bläcket torkar på deras pressmeddelande.

Vi kräver att regeringen och infrastrukturdepartementet klargör exakt vad som gäller och vad de vill göra med den skånska järnvägen. Drygt 1,5 miljoner skåningar vill nog gärna veta hur deras vardag kommer att se ut.

Birte Sandberg, (C)

gruppledare Region Skåne