Inför SMS-livräddning

Regionfullmäktige tog under 2021 beslut om att införa sms-livräddning i Skåne. Trots det har den styrande treklövern, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, inte genomfört beslutet.

SMS-livräddning innebär att privatpersoner som har en HLR-utbildning, registrerar sig i en app. När de befinner sig i närheten av ett misstänkt hjärtstopp får de ett larm i sina telefoner och kan då bege sig till platsen för att påbörja hjärtlungräddning tills ambulans anländer och tar över.

TV4 rapporterade nyligen om en Båstadbo som fick plötsligt hjärtstopp i Stockholm och eftersom den regionen är ansluten till sms-livräddning kunde hjärtlungräddning påbörjas av en privatperson som registrerat sig i appen. Hade den drabbade befunnit sig i Skåne är det inte säkert att hen hade överlevt. Så kan det inte få fortsätta. Därför kommer Centerpartiet vid nästa regionfullmäktige, den 28 februari, att kräva att Region Skåne ansluter sig till sms-livräddning. Idag riskerar skåningar att dö av hjärtstopp för att frivilliga livräddare inte får larm om att deras hjärt- lungräddning behövs i närheten. Det finns tusentals människor som är beredda att hjälpa till att rädda liv. Inför sms-livräddning nu.

Birte Sandberg (C), gruppledare i Region Skåne
Charlotte Bossen (C), gruppledare i Region Skåne