Centerpartiet säger nej till ny kontrollstation över öresund

Just nu utreds möjligheterna till att bygga en ny kontrollstation för alla de som pendlar över Öresund. Detta besked kommer från den nya regeringen, en marionettregering styrd av överenskommelser med Sverigedemokraterna. Priset för detta samarbete blir, i detta fall, 400 miljoner kronor för Trafikverket. Pengar som hade kunnat användas till hela Skånes kollektivtrafik istället för att begränsa framkomligheten i Nordens största arbetsmarknadsregion med 4,5 miljoner invånare.

Varje dag korsar 16 500 pendlare Öresund. Arbetspendlingen som sker mellan Sverige och Danmark är unik i Norden och en fantastisk möjlighet för företagen att locka arbetskraft och för arbetstagarna att söka nya utmaningar. Skulle en permanent kontrollstation byggas skulle det riskera att skärma av Öresundsregionen eftersom tidsfördröjningar i vardagspendlingen blir svår att bära. Dessutom är gränskontroller inte gratis. 2016 kostade de då nyetablerade gränskontrollerna 1,5 miljarder kronor, enligt analys från Sydsvenska Handelskammaren. Vad kan regeringens permanenta kontrollstation kan komma att kosta samhället kommande år?

Den förra regeringen, Dansk Industri, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och samarbetsorganet Greater Copenhagen protesterade förra gången förslaget var uppe. Trafikverket är med fog bekymrade, både över kostnaden men också vad detta kan ställa till med för godstrafiken och genom förseningar som fortplantar sig i transportsystemet hela Sverige.

Bron mellan Sverige och Danmark är mer än bara ett byggnadsverk. Öresundsbron är också en symbol som bygger på tillit, förnyelse och hopp. Tyvärr ser vi nu hur den nya regeringen genom Tidöavtalet river broar, skapar misstroende, minskar skattekraft och möjlighet till att komma i arbete. Var finns borgerligheten och friheten i permanenta gränskontroller? Vad hände med den fria marknaden och utbytet av varor och tjänster?

Centerpartiet ser att det finns goda möjligheter att inom nuvarande system öka stickprovskontrollerna när det finns fog för det, men i grunden behövs det mer förebyggande arbete och mer samarbete i Öresundsregionen. M, L och Kd kontrolleras av Sverigedemokraterna, vilket sker på bekostnad av strategiskt arbete mot gängkriminalitet, arbetstillfällen och integration med vårt systerland.

Birte Sandberg,

Gruppledare Region Skåne