Höghastighetsbana

Centerpartiet i Svalöv säger ja till att bygga nya spår längs befintlig stambana genom Skåne och att göra nödvändigt underhåll på befintlig bana men säger nej till en höghastighetsbana. Yttrandet till Trafikverket är nu inskickat där vi bland annat påtalar att det behövs mer spårkapacitet men att åka i 250 km i timmen är fullt tillräckligt .

Sammanfattning

  • En utbyggnad ska ske parallellt med den nuvarande Södra Stambanan men med en avvikelse i norra Småland och det är att den ska gå via Jönköping.
  • De nya spåren ska passera de nuvarande stationslägena. Spåren kan grävas ner i de tätorter som de passerar, om det inte finns utrymme ovan mark eller om störningarna blir för stora. Kan man ha tunnelbanor på olika nivåer under mark i Stockholm, kan vi ha spår i tunnlar i tätorterna.
  • Järnvägen ska vid behov gå på landbroar på en del sträckor, för att spara åkermarken och för att inte skapa en barriär som försvårar för lantbrukare, för rörligheten allmänt och för djurlivet.
  • Kostnaden ska vägas mot samhällsnyttan och varaktigheten i investeringen. Vi ska beakta att det kan röra sig om ett tidsspann på 100-200 år, om vi jämför med det nuvarande järnvägsnätet som började byggas under andra halvan av 1800-talet. Det innebär att det billigaste alternativet inte behöver vara det bästa, vare sig i det korta eller långa perspektivet.

Skåne behöver inte delas på nytt

För ett antal år sedan var Skåne delat genom en länsgräns som skar diagonalt genom landskapet. Det var dock ingen fysisk gräns om vi bortser från länstrafiken, olika vägbeläggningar mm.

Med en höghastighetsbana genom Skåne finns det en risk att Skåne blir delat på nytt, om frågan inte hanteras på rätt sätt.

Utbyggnadsbehov

Det behövs en utökad järnvägskapacitet i Sverige och det gäller i hela landet. Det är därför bl.a. nödvändigt att komplettera Södra Stambanan med ytterligare spår. Att det kommer att bli en ökad internationell användning av järnväg för både gods- och persontransporter är det väl inte heller någon större tvekan om.

Utvecklingen

Hur ska då frågan hanteras i Skåne och i Sverige?

Med tanke på att stora delar av åkermarken i Skåne är av högsta internationella kvalitet, är det av yttersta vikt att det beaktas vid en framtida utbyggnad av järnvägen. Behovet av en fortsatt och långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion är både stort och nödvändigt.

Därutöver behöver vi se vad som har hänt sedan projektet sjösattes. Vi håller på att få en fordonsflotta som är eldriven och vätgasen ligger i startgroparna. Det finns idag eldrivna flygplan och möjligheten att driva dem med vätgas i framtiden är mycket trolig.

Den digitala världen har utvecklats i rask takt, vilket har inneburit behov av färre personresor och detta har accentuerats under pandemin.

Hur påverkar detta behovet av en höghastighetsbana? Vilken miljöpåverkan har flygplan med miljövänligt bränsle, som behöver två flygplatser för att klara transporterna? Däremellan är det inget ingrepp i naturen, vilket det är med järnvägsbyggen.

Personliga behov

En annan fråga som vi alla behöver ställa oss är hur bråttom vi måste ha. Är det inte fort nog med 250 km/tim? Hinner vi inte med annars? Vi vet dessutom att det går åt mer energi om hastigheten ökar.

Hur många åker sträckan Stockholm-Hamburg varje dag? För oss som bor mitt emellan, gör det inte så stor skillnad i tid. Kan utökade nattåg vara ett bra alternativ till de högre hastigheterna? Om dessutom stationerna ska läggas utanför städerna, tar det längre tid om vi ska ta oss dit, eller behöver köra bil för att komma dit.

Vilken tidsvinst och vilken miljövinst blir det då?

Lokalt

I gränstrakterna mellan Svalövs, Eslövs och Klippans kommuner, finns det stora kultur- och naturområden som inte tål ett ingrepp i form av en höghastighetsbana. Det gäller Trolleholms slott, Trollenäs slott med omgivningar samt ett antal andra fastigheter med höga kulturvärden. Området från de båda slotten och vidare mot och förbi Röstånga, Billinge och Stockamöllan har höga natur- och rekreationsvärden. Bl.a. finns där en stor biologisk mångfald och flera tysta områden. Det gäller t.ex. Rönneådalen och Jällabjär och även närheten till Söderåsens Nationalpark.

Svalöv 2021-03-04

Centerpartiet i Svalövs kommun

Annelie Johnsson

ordförande