MAGDALENA NOUR & PATRIK HOLMBERG:
Sveriges jobbmotor hackar

Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Att det då under årets första tre månader har startats drygt 2 000 färre företag visar att regeringen Löfvens jobbpolitik misslyckats.

Under det första kvartalet 2018 startades 17 421 nya företag. Det är en minskning med hela 10,3 procent jämfört med samma period 2017 då 19 429 företag startades. I Skåne var
minskningen 8 procent. Med mindre än ett halvår kvar till valet visar detta att Sverige är i stort behov av en ny jobbpolitik. Centerpartiets politik innebär att det blir lättare och mer lönsamt att starta företag. Ska vi lyckas få fler människor i arbete och minska såväl utanförskapet som arbetslösheten måste det skapas fler jobb. Då behövs det behövs fler jobbskapare. Inte som nu, under den socialdemokratiskt ledda regeringen, färre. En Sifo-undersökning visar att sju av tio svenskar, 69 procent, anser att regeringen borde göra mer för att svenskar ska starta och driva företag.

Vi inom Centerpartiet kan bara hålla med:
Brist på kapital får inte var det som står i vägen för drömmen om ett eget företag. Därför anser Centerpartiet att det ska bli betydligt billigare att starta aktiebolag. Vi vill också underlätta finansieringen genom att det statliga riskkapitalet i högre grad samarbetar med privata. Större risker och mer administration innebär ofta en hög tröskel att ta steget till den första anställda. När företaget väl anställt en person, är det enklare att anställa också en andra och en tredje. För
att göra det enklare för små företag att växa och anställa vill Centerpartiet att arbetsgivaravgiften för den första anställda slopas helt under två år. När ett företag är nystartat saknar det ofta möjlighet att erbjuda nyckelmedarbetare konkurrenskraftiga löner. Ett sätt att ändå locka till sig nödvändig kompetens är att i stället erbjuda delägarskap i företaget. I dag beskattas dock dessa personaloptioner mycket högt. Centerpartiet vill att det ska bli enklare och billigare att använda dessa optioner.

För många människor, inte minst nyanlända, kan svårigheter att sätta sig in svenska lagar och regler vara ett hinder för företagande. Fler måste våga pröva sina vingar. Därför föreslår Centerpartiet en ny företagsform: ingångsföretag. Förslaget riktar sig till företag med max
250 000 kronor i omsättning och innebär att i stället för alla nuvarande skatter, egenavgifter, moms och inkomstskatter, betalar man en enkel skatt på 25 procent av det man säljer. I dag har Sverige bland världens högsta skatter på anställning. Vi vill att skatterna på jobb sänks så att fler jobb kan skapas. Det skulle innebära lägre lönekostnader. På så sätt finns det utrymme för högre löner och fler anställda, vilket gynnar hela samhället och skapar förutsättningar för ytterligare fler företag och jobb.

MAGDALENA NOUR, HÖLLVIKEN (C)
toppkandidat i Vellinge kommun
PATRIK HOLMBERG, TRELLEBORG (C)
gruppledare i Trelleborgs kommun