Magda Nour om demokratiN i Vellinge

Bild

Våren här och allting bli ljusare, även det senaste årets utmaningar i stort och smått ter sig mindre, efter hand som vaccinet kryper ner i åldrarna.

I Vellinge har vi klubbat igenom våra årsredovisningar och kan konstatera att även 2020 har vi ett resultat långt över budget: knappt 139 miljoner, hela 106 miljoner över budget. Detta på en omsättning på knappt 2 miljarder. Det är väldigt mycket pengar, 106 miljoner. Visst är det bra med god hushållning, visst är det bra att vi nu fått in kapital som kan användas i de många investeringar vi gör och ska göra framåt. Men vi i Centerpartiet vill att Vellinge använder mer pengar i våra verksamheter. Varje krona ska vara effektiv, och användas dels där den verkligen behövs, dels där den ger mest valuta och värde för pengen, men så är det inte. Mycket är väldigt bra här i Vellinge men flera saker skulle kunna bli ännu lite bättre – det är inte att gnälla när man lyfter fram förbättringsmöjligheter och andra, nya sätt att göra saker på. Det är utveckling.

Till följd av en rad händelser under 2020 är oppositionen nu äntligen i majoritet i kommunfullmäktige. Det är bra. Kommunfullmäktige ger nu en möjlighet för en enad opposition att sätta stopp för förslag där vi alla oavsett partifärg säger nej. Det är ett stort steg i kommunens möjligheter till klok utveckling.

Under 2020 togs en rad beslut i kommunfullmäktige som hade blivit annorlunda om vi haft dagens parlamentariska situation. Myndighetsservicenämnden hade inte lagts ner i början av 2020, då en enig opposition konstaterade att det egentligen inte var nämnden det var fel på, utan att Moderaterna ville byta ut sina egna ledamöter. Den cirkusen kostade stora pengar. Naturum och Konsthallen hade varit kvar på Falsterbo strandbad. En enig opposition var emot en stängning och är nu för den folkomröstning som fem naturvårdsföreningar i ett folkinitiativ med knappt 4.000 invånares underskrifter drivit igenom. Moderaterna är emot att överhuvudtaget hålla en folkomröstning, de tycker att situationen är för komplex. Jag önskar att vi fått lite insyn i den där komplexa situationen, då hade vi kanske tillsammans kunnat lösa den något smidigare. Situationen hade helt kunnat undvikas om styret bara pratat med de relevanta aktörerna - personalen, oppositionen, Naturvårdsverket, företagare, naturvårdsföreningar och invånare. Men nej. Med ett pennstreck i sin budget, klubbades stängningen och en sorglustig dans som pågick hela hösten om vad som var syftet med stängningen, påbörjades. Den är ännu inte avslutad, vi vet fortfarande inte varför ändringen tvunget skulle göras.

Vi i Centerpartiet står bakom folkomröstningen, där vi röstar JA till ett Naturum och en konsthall i vår egen byggnad Strandbaden, öppen för alla, invånare och besökare. Vi röstar ja till att bibehålla naturen i Norra Ljunghusen och att hålla nere trafikvolymerna på Ljungen. Vi behöver inte 500 bilar mer per dygn och en korsning mitt på Ljungen. Vi röstar ja till välfungerande och modern kollektivtrafik till Näset och vill fortsätta den konstruktiva dialog som intressegrupper drivit fram med Skånetrafiken för att få med så många aspekter som möjligt och få bussarna att fungera så bra som möjligt för så många som möjligt. Vi röstar ja till värdig och proffsig vård till alla som behöver, men inte i den kanske dyraste och minst effektiva formen som nu föreslås med ett kommunalt vårdbolag. Vi röstar ja till världens bästa skola, på riktigt, där alla elever får möjlighet att lyckas. Då måste skolledarna få tillräckligt med resurser, därför vill vi återställa grundbeloppet och låta rektorerna fullt ut prioritera hur pengarna ska användas.

Vi röstar helt enkelt JA till en aktiv och transparent dialog i Vellinge kommun. Ja till en livlig demokrati som ser till bästa möjliga resultat till störst andel invånare. Ja till att lägga resurser där de bäst behövs och det är inte på sista raden i ett bokslut. Det kan vara bökigt med många åsikter men slutresultatet blir oftast bättre för fler om fler infallsvinklar belyses - vare sig det gäller dålig luft i en skola, fyrkantiga upphandlingar av sophämtning eller byggande av nya bostäder, skolor och padelbanor.

Magda Nour, gruppledare Centerpartiet i Vellinge

Bli medlem i Centerpartiet