Glad midsommar

Vellingeposten nr 7b 26 Juni

Trots att jag inte är en ivrig royalist faller det varje midsommaraftons sillbord på min lott att utbring en skål för kung och fosterland, varefter det hurras fyrfaldigt och nationalsången sjungs. Vi brukar tillsammans med barnen, en filt och en fikakorg med saft, bullar och gammeldansk bege oss till den gamla möllan i Höllviken. Där brukar det stå en dem i en storblommig klänning som håller i dansen. Hon har ett dragspel som hon är väldigt rädd om. Hon vägrar till exempel att plocka fram det om det regnar. Som ni förstår har det sålunda inte hörts många dragspelstoner vid möllan i Höllviken till midsommar genom åren.

Nu är barnan sjutton och tjugoett och i takt med fallande intresse för ringdans stannar vi sonika i trädgården och imundigar våra gottigheter. Där brukar även större delen av släkten hålla till och det kan hända att vi spelar kubb. Eller nä, vi spelar inte kubb, vi diskuterar regler kring kubb.

Midsommar är som sagt en serie konstigheter som alltså gestaltar sig under en stänidigt regning sky. Men vi älskar det ju. Regnvåta kransar över allergiska ögon och stulade fötter på hal gräsmatta till trots.

Resten av sommaren hoppas jag kunna göra det jag gillar mest, det vill säga prata med folk. Gärna om politik och gärna iförd en grön väst med en fyrklöver tillsammans med mina goa vänner i centern. Jag hoppas man vill prata om skolan och hur vi gör det bästa för våra barn!

Anders Johansson (C)
Ledamot i utbildningsnämnden i Vellinge