SATSA PÅ VÅRA UNGDOMAR

Vellingeposten nr.7b 26Juni

Den viktigaste satsningen på våra ungdomar är en likvärdig skola där alla kan lyckas. Därefter är en meningsfull fritid i gemenskap med andra, och en möjlighet att komma ut i livet som en hel och frisk människa Centerpartiet Vellinges målsättning. Vi vill ge kraft åt alla barn och ungdomar, för Vellinges bästa.

Vellinge kommun måste hålla i de stora satsningar som redan görs på hallar och lokaler. Idrott, kultur och natur är centralt för många ungdomars fritid. Kulturskolan måste tillgängliggöras för fler barn och ungdomar med lägre kursavgifter och fler platser. Det hjälper inte med mycket hög kvalitet på utbudet om vi genom snål finansiering och Sveriges högsta avgifter utestänger många.

Centerpartiet Vellinge har motionerat om busskort till alla ungdomar i gymnasieålder bosatta i kommunen, oavsett var man bor eller går i skolan. Varje dag, dygnet runt, i hela kommunen samt Malmö och Trelleborgs kommun. Våra fritidsgårdar måste hålla öppet kontinuerligt, senare på kvällar och helger och även på lov. Mer resurser behövs till personal och eftersom många får vända i dörren för att det är fullt, större utrymmen.

Skateboardramper är en viktig satsning för barn och ungdomar och vi vill även fortsatt underhålla de lätta och medelsvåra ramper som finns i Vellinge, Höllviken och Falsterbo. Tack vare Centerpartiets förslag kommer den nuvarande rampen vid Tångvalla att flyttas med till den tillfälliga skolan vid Skanörs Vångar, och en helt ny betongpark anläggas vid den nya Tångvallaskolan. Vi ställer oss dock frågande till poängen med en större betongpark i Vellinge, 11 minuters bussväg från Vans park i Hyllie på världscupsnivå. I Malmö finns också Stapelbäddsparken, en av Sveriges mest utmanande inomhusparker vid Norra Europas enda skategymnasium Bryggeriet samt ett oräkneligt antal fler ställen att åka på som Sibbarp, Bulltofta, Hindby och Pig Barrier. För ungdomar med högre ambitioner än de ramper vi redan har i kommunen, är det svårt att matcha nivån på park mot Malmö och Köpenhamn. Låt de äldre ungdomarna åka dit och ta del av en inkluderande sport i en öppen region.

Magdalena Nour,
ledamot kommunstyrelsen Vellinge och #1 på kommunlistan för Centerpartiet Vellinge

Sara Gröndahl,
#4 på kommunlistan för Centerpartiet Vellinge