MAGDALENA NOUR - VELLINGE KAN BLI MYCKET BÄTTRE PÅ DE SMÅ PARAMETRARNA

I hela sitt yrkesverksamma liv har Magdalena Nour arbetat med jobb, matchning och strategisk kompetensförsörjning, eller som hon själv uttrycker det:
- Alla har en plats i samhället, det som kan vara knepigt är att hitta rätt plats till varje individ. Knepigt och kanske tidskrävande, men inte omöjligt. Att alla har sin plats i ett effektivt och inkluderande Sverige är en samhällsfråga för mig. Sedan 2017, när jag gick med i C, är det också ett politiskt ställningstagande.

Vellinges goda ekonomi

Vi har en god ekonomi, till skillnad från många andra kommuner som får kämpa hårt. Men tvärt emot vad M tror, är det inte på grund av dem. Det är tack vare de som bor i kommunen, många har en hög utbildningsnivå, bidrar med mycket inkomstskatt och har små behov av socialt stöd. Det betyder inte att behoven inte finns, vilket M verkar tro. Invånarna i Vellinge tycker att det är en bra kommun att bo i. Så även jag som är uppväxt här och tillbakaflyttad för snart 15 år sedan efter att ha bott runt om i världen i 15 år innan dess. Vi i C menar att mycket ändå kan förbättras, för fler, i vår fina kommun. Vellinge kan bättre!

Skola

Skolan i Vellinge har enastående resultat. Vi har engagerade pedagoger, ambitiösa elever med goda socialekonomiska förutsättningar och föräldrar som hjälper sina barn. Då blir det goda resultat, men det är inte bara det som gör en skola bra. Trots allt har vi varje år ett antal ungdomar som faller ifrån, som inte når behörighet till gymnasiet. Ungdomar som behövt stöd och anpassningar mycket tidigare, men som inte får det pga skolans okunskap, ointresse eller helt enkelt bristande resurser. Vi ska inte spara på skolan för att vi kan. Vi ligger nästan sämst i Sverige på resurser till skolan och till läromedel. Lärartätheten i Vellinges skolor är låg och sjukfrånvaron är hög. Då är det svårt att alltid stötta de barn som bäst behöver det. Vi vill tillföra mer pengar till skolan och låta rektorerna använda dessa medel som de anser lämpligast. Vi måste bryta traditionen att som M peta i varje detalj. Då tappar vi chefer. På fem år har flera skolchefer slutat. Ruljangsen på rektorer och lärare är enorm. Skolan behöver arbetsro, mer pengar och den måste få vara fri från klåfingriga politiker.

Äldreomsorgen

Inom fem år kommer Vellinge att ha nästan dubbelt så många medborgare över 80 år. Idag är alla särskilda boenden i privat regi, vilket vi i C inte har några synpunkter på, men det är stor skillnad på hur boenden fungerar. Flera fungerar bra, andra mycket dåligt. En orsak till detta är brister i upphandlingen och kontroll av att aktörerna lever upp till de krav som kommunen har ställt. I Vellinge finns ingen samlad inköpsavdelning, ingen expert på upphandlingar. Detta vill C ändra på. Inom hemtjänsten finns uppgifter om att en brukare varje vecka träffar upp emot 16 olika personer, det är alldeles för många. Många inom äldreomsorgen saknar grundläggande kunskap i hur man bemöter personer med demens. M uppger att de inte mäter kunskapsnivån. Varför inte? Det finns enkla digitala utbildningar som gör skillnad bara på några timmar. Vi vill kvalitetssäkra all vård och omsorg på ett mer strukturerat och effektivare sätt.

Effektivisering genom digitalisering

Under pandemin har smarta verktyg genom digitalisering fått en skjuts framåt. Som att förstelärare spelar in sig själv, varpå både elever och andra lärare kan titta på filmen så ofta de behöver. I skolan används också digitala hjälpmedel för att fler elever ska kunna prestera på bästa sätt, med alternativ för inläsning, presentationer och inlämningar. Det är mycket positivt. Det finns digitala låssystem för hemtjänstens personal som gör att nycklar inte kommer på vift och där man snabbt kan ge behörighet till adekvat personal att göra besök. Nästa steg kan vara att hemtjänstens personal inte går och handlar åt brukarna. Istället kan de göra en lista tillsammans, beställa digitalt och få hemleverans. Då blir det mer tid till mänsklig samvaro och kanske en promenad. Vi skulle kunna arbeta mycket smartare ekonomiskt och personalresursmässigt genom digitalisering. Både inom skola och vård och omsorg, vilket vi kommer att driva vidare.

Exploateringen

M driver på för att bygga på all mark och verkar ganska ointresserade av konsekvenserna för vår unika natur, miljö och klimat. Vi i C vill bygga bostäder, skolor och säkra företagares möjligheter i kommunen, men vi måste få balans i tillväxten. Vi stödjer Gläntan som en del av en behövd upprustning vid kanalen. Vi stöder hotellet vid Strandbaden som gynnar en hållbar destinationsutveckling, förlänger säsongen och vår besöksnäring i stort och som skapar upp emot 200 arbetstillfällen. Med bostäder vill vi jobba med förtätning och använda redan hårdgjorda ytor. Vi behöver en balanserad och hållbar ekonomisk tillväxt, i balans med klimat, miljö, natur och med en social hållbarhet.

Nästa mandatperiod

Målet är att C och andra partier i oppositionen i valet får ett ökat förtroende av väljarna. Ett förtroende att balansera Ms maktfullkomlighet. Då måste M lära sig att förhandla med oss andra, vilket kommer att gynna alla som bor i Vellinge kommun. Mångfald är bättre än enfald. Vellinge kommun kan blir mycket bättre på de små parametrarna. I 33 år har M inte lyssnat på andra än sig själv. Det gör att de har missat och missar mycket, för deras värld är så liten. Det är min förhoppning att vi efter valet får en ny politisk karta och att det innebär ett M som lyssnar på C, för hela Vellinges bästa.