Kinnekullebanan måste rustas upp

Kinnekullebanan är viktig för att binda ihop resandet mellan kommuner i västra Skaraborg och vidare mot Göteborg och Örebro/Karlstad. Många av oss har valt att bo utmed Vänerkustens kommuner. Centerpartiet vill underlätta för fler att utveckla sina karriärvägar utan att behöva flytta.

Samtidigt ser vi att pandemin har skapat nya mönster för arbete och arbetspendling. Fler arbetar och studerar på distans vilket möjliggör för människor att flytta dit man helst vill bo, vilket kan få landsbygd och mindre städer att växa. Hållbar kollektivtrafik är avgörande för fortsatt tillväxt. Fler resenärer ska ställa bilen och få en snabb och punktlig kollektivtrafik. Det stärker arbetsmarknaden samtidigt som vi minskar köer, buller och utsläpp från trafiken.

Som resenär ska du kunna lita på tidtabellen för att kunna få ihop hela livspusslet med jobb. studier och vardag. Det måste vara enkelt att välja att åka kollektivt och därför är resenärernas krav på komfort, snabbhet och tillgänglighet en viktig fokus. Många vill börja arbetsdagen redan under resan och då är bra wifi på tåg eller buss är en förutsättning.

Kinnekullebanan dras med stora problem. Flera tågset behöver fortlöpande service för att kunna köras tryggt och säkert. Trasiga tåg ersätts med bussar, som inte har samma smidighet som tågen. De tåg som nu trafikerar banan är avskrivna först 2035, men har en teknisk livslängd till 2030. Samtidigt tyder allt på att de inte kommer hålla till 2030. Detta enligt rapporter från Västtrafik.

Upphandling tar tid och för att säkra förtroendet för Kinnekullebanan är det bråttom. Dagens dieseltåg måste ersättas med nya komfortabla, fossilfria tåg, som ex kan gå på vätgasdrift. Dessa tåg ska hålla minst 30 år framåt och det behövs omgående starta en planering för upphandling av nya, driftssäkra tåg.

Tisdag den 30 november kommer Trafikverket att presentera en ny trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. I denna vill Centerpartiet att Kinnekullebanan och dess omkringliggande infrastruktur som behövs för att höja banans trafiksäkerhet finnas med, för att säkra utvecklingen framåt.

Kinnekullebanan är en viktig livsnerv för Skaraborg. Både regionen och staten måste prioritera planeringen för en snabbare uppgradering av banan.

Frida Nilsson, kommunalråd Lidköping

Susanne Andersson, kommunstyrelsens ordförande Götene