Besök på plywoodfabrik I medvind

Centerpartiet i Gullspång, Mariestad och Töreboda kommuner har ordnat ett gemensamt studiebesök på Moelven Vänerply i Otterbäcken. Det var produktionschefen Örjan Bertilsson som tog emot besökarna på parkeringen utanför fabriken.

Besöket inleddes med att Örjan Bertilsson berättade om Vänerply:s historia och allmänt om hur fabriken och produktionen är uppbyggd. Örjan Bertilsson talade även om framtidsplaner för fabriken:

- Vi märker av att det är en byggboom i Sverige. Tidigare var det lite lugnare på vintrarna, när byggprojekten lugnade ner sig, men nu går vi för fullt året om. I dagsläget har vi kapacitet för 90 000 kubikmeter, men vi behöver höja den för att möta efterfrågan. Till nästa vår hoppas vi kunna öka kapaciteten till 105 000 kubik, genom att investera i en till tork.

En av deltagarna, Torbjörn Jansson, konstaterade att fabriken är ett exempel på en viktig industri för att kunna bygga miljövänligt.

- Vi är verkligen en grön industri, säger Örjan Bertilsson. Hos oss tar vi hand om hela råvaran i någon form.

Centerpartiets besök är en del av att lära sig mer om de lokala företagen och deras förutsättningar och möjligheter.