NÄRA VÅRD OCH TRYGG OMSORG

Vi vill att alla människor ska ha en nära, trygg, tillgänglig och jämlik vård och omsorg genom hela livet. Genom att vara nära blir det förebyggande arbetet enklare och den personliga hjälpen snabbare om den behövs. En god hälsa kräver mer än att vi kan laga något som är trasigt. Det krävs närhet under hela resan - innan, under och efter.

I Sörmland ska vi ge kraft åt varje människa.

sol-has-bg sol-light-text

NÄRA VÅRD OCH TRYGG OMSORG GENOM HELA LIVET

Alla människor ska ha en nära, trygg, tillgänglig och jämlik vård och omsorg. Genom valfrihet, digital utveckling och stort fokus på att främja hälsa ska snabb personlig hjälp ges till den som söker och behöver det.

Vi ska nå visionen genom att:

• öka tryggheten genom att alla har rätt till en fast läkarkontakt på enhet som fastställs utifrån individens behov.
  • skapa en jämlik och rättvis vård närmare patienten.
  • psykisk hälsa prioriteras och ses som en lika viktig del i livet som den fysiska hälsan. Har man blivit drabbad ska man få ett snabbt, respektfullt och bra bemötande tidigt.
  • stärka samverkan mellan regionen och kommunerna för att skapa en sammanhållen vårdkedja där patienten är trygg.
  • se digitalisering som en möjlighet till en förbättrad patientsäkerhet som bidrar till en snabbare och mer tillgänglig vård och rehabilitering.
  • att använda digital utveckling som ger människor en större kontroll på sin resa inom vården eller omsorgen.
  • bedriva ett systematiskt förebyggande hälsoarbete inom regionen. Alla människor ska få hjälp, stöd och verktyg för att kunna undvika sjukdom och ohälsa.
  • stärka kunskapen om sjukdomar och problem som specifikt drabbar och påverkar kvinnors liv och hälsa.
  • främja fysisk och psykisk hälsa. Det är en vinst för individen och samhället.
  • ge möjlighet till hälsosamtal även innan 40 års ålder, för att erbjuda stöd för en ökad hälsa genom livet.
  • erbjuda valfrihet och hög kvalité i boende och omsorgstjänster för dem som har behov av det.
  • stärka den kvalificerade sjukvården för våra äldre.
  • erbjuda Sörmlandsmodellen med årliga professionella scenkonstupplevelser även för äldre.
  • främja kvinnor och barns trygghet genom straffskärpningar, ökade resurser och stöd till kvinnojourer och organisationer som arbetar med trygghetsfrågor och förebyggande uppdrag till myndigheter.

Bli medlem i Centerpartiet