Huddinge
  • / Aktuellt
  • / C vill bygga trästaden i Kungens kurva

C vill bygga trästaden i Kungens kurva

Centerpartiet lyfter nu in förslaget om trästaden i Kungens kurva i valrörelsen. Det går under namnet Nybyggarland Kungens kurva och skulle innebära 1 000 nya bostäder i trä.

- För Centerpartiet är det naturligt att bygga mer i trä, eftersom det har stora miljöfördelar. Just i Kungens kurva behövs dessutom nya bostäder för att göra området mer levande. Vi tror att Kungens kurva med Nybyggarlandet blir en mer levande och tryggare stadsdel, säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet.

Redan 2012 gick Centerpartiet i Huddinge ut och presenterade förslaget, som har ritats av Stadsliv AB och som stöttas av TMF, Trä- och möbelföretagen i Sverige.

Läs helsidan i DN den 2 jan 2013 som handlade om just trästaden i Kungens kurva

Förutom Dagens Nyheter har förstås även lokalmedia uppmärksammat frågan:

- Jag upplever att förslaget har ännu större stöd än det hade 2012, eftersom Huddinge kommun idag planerar för bostäder i området, säger Christian Ottosson.

Att bygga miljömässigt är viktigt för oss i Centerpartiet. Idag är det möjligt att bygga höga flerbostadshus i trä. Trä har visat sig vara ett material som inte bara har en lång svensk tradition, utan som också har stora miljöfördelar. Till exempel binder själva träet koldioxid och bidrar på så sätt till minskade utsläpp. Bearbetningen av träet kräver också mindre energi är än andra vanliga material. Dessutom är trä lättare att hantera och kräver ofta en kortare byggtid än många andra byggmaterial.

Läs mer om våra idéer för Kungens kurva - Segeltorp