Huddinge
  • / Aktuellt
  • / "Alltid nära till naturen" i tidningen Vårt Huddinge

"Alltid nära till naturen" i tidningen Vårt Huddinge

Centerpartiet jobbar i kommunen för att både värna den biologiska mångfalden och att öka invånarnas möjligheter att ta sig ut i naturen. Om detta skriver nu tidningen Vårt Huddinge (sid 7-9) då de intervjuar Centerpartiets kommunalråd Christian Ottosson, som har ansvar för miljöfrågor.

– Närheten till naturen bidrar till rekreation och ökad hälsa, genom både avkoppling och stimulans av alla våra sinnen, därför är det viktigt att det finns naturreservat i kommunen, säger Christian Ottosson till tidningen.

Centerpartiet har presenterat en rad med förslag om hur tillgängligheten till naturen kan öka, du kan läsa dem här. En av punkterna handlar om att inbte underskatta behovet av underhåll och att ta med detta i planeringen av nya reservat och inte minst, som nu, med en utökad ambition att skapa entréer till områdena.

- Ökad tillgänglighet är den stora utmaningen, det kan vi främja med bland annat helt nya stråk, till exempel finns det önskemål om ett natur-, kultur- och friluftsstråkfrån Flemingsbergsskogen till Sundby och vidare mot Ågesta, säger Christian Ottosson.

Läs även Christian Ottossons blogg