Huddinge
  • / Aktuellt
  • / 4pro har skapat flest jobb i Huddinge – Centerpartiet hyllar med guldklöver

4pro har skapat flest jobb i Huddinge – Centerpartiet hyllar med guldklöver

Fiberinstallationsföretaget 4pro har skapat flest nya jobb bland småföretagen i Huddinge under 2014. 4pro fick därför i fredags ta emot Centerpartiets utmärkelse Guldklövern, som delas ut till jobbskapare och vardagshjältar som bidrar till kommunens utveckling och välfärd.

– Statistik visar att 4pro har skapat flest arbetstillfällen bland småföretagen i kommunen under förra året. Med 13 nya anställningar har de ökat arbetsstyrkan med hela 48 procent. Genom att hylla dem med Guldklöver vill vi visa vår uppskattning för deras insatser, säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet i Huddinge.

4pro arbetar med fiberinstallation och har sedan starten för fyra år sedan vuxit snabbt. Idag är man 47 anställda. En av framgångsfaktorerna för företaget är att man tidigt valde att ta ett helhetsansvar för installationen och sköter allt från projektering och markarbeten till installation, slutdokumentering och service, berättar VD Jules Rip Dreamell, när Centerpartiet uppvaktar med tårta och diplom.

– Vi ser med oro på hur den rödgröna regeringen nu försvårar för småföretagarna genom att kraftigt höja arbetsgivaravgifterna för unga och begränsa ROT och RUT, istället väljer de att satsa på statliga praktikplatser. Det är ett hån mot småföretagen som ju skapar de riktiga jobben och inte staten. På riksnivå bedriver vi en aktiv opposition och här i kommunen är det nu än viktigare att vi växlar upp arbetet för att göra det enklare för småföretagen, avslutar Lisa Alexandersson, ordförande för Centerpartiet i Huddinge.

En annan fråga som togs upp i samtalet mellan Centerpartiet och 4Pro var vikten av snabba kommunala handläggningstider.

Läs mer om Centerpartiets kampanj Vem skapar jobben här

Statistiken kommer från Retriever Business och gäller endast antalet nya arbetstillfällen för bolagsformen Aktiebolag. (AB). Källa kommunala skatteintäkter: Välfärdsskaparna ”En analys av småföretagens betydelse för kommunernas skatteintäkter” (Företagarna, 2013)