Huddinge
  • / Aktuellt
  • / C välkomnar hållbar byggboom i Huddinge

C välkomnar hållbar byggboom i Huddinge

I Dagens Nyheter stod att läsa häromdagen att det väntas en "byggboom" i Huddinge om spårväg Syd blir verklighet. Det är något som Centerpartiet välkomnar, men partiets kommunalråd understryker också vikten av att utvecklingen blir långsiktigt hållbar.

- Jag tycker det är en fantastisk chans för Huddinge att få genomföra infrastrukturprojekt som gör att fler åker kollektivt. Satsningar som Spårväg syd är ett sådant exempel, och bara häromdagen kom också en rapport som visade på positiva sociala konsekvenser längs sträckningen, säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet.

Centerpartiet i Huddinge har tidigare lanserat förslag som tunnelbana i Segeltorp och ökat träbyggande. Frågor som nu blir mer aktuella om "byggbommen" ska förverkligas. Läs till exempel om förslaget Nybyggarland Kungens kurva, en trästad intill handelsplatsen.

- Centerpartiet vill förverkliga Spårväg Syd. Samtidigt ska man komma ihåg att tunnelbanan också kan vara ett bra komplement till kollektivtrafiken i Huddinge, där har vi tidigare föreslagit förlängning från Segeltorp. Och kanske viktigast av allt är att vi bygger miljösmart framöver, både i kollektivtrafiknära lägen och utan gifter och helst i material som trä, säger Christian Ottosson.

Läs mer om Nybyggarland Kungens kurva på Facebook