Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Huddinge bygger ny fullstor idrottshall

Huddinge bygger ny fullstor idrottshall

Idag tog kommunstyrelsen det efterlängtade beslutet att bygga en ny idrottshall vid Kvarnbergsskolan. Den kompletterar därmed den pågående ombyggnationen av själva skolan och idrottshallen ska stå färdig till hösten 2016.

- Idrottshallen vid Kvarnbergsskolan byggdes 1958 och är i stort behov av upprustning. Det blir nu en fullstor hall som passar både bollsporter, dans och annat. Det är en stor investering som vi nu gör i främst Huddinges barn och unga, kommenterar Centerpartiets kommunalråd Christian Ottosson beslutet.

Vid en kapacitetsutredning framkom att en trång sektor i skolans schemaläggning är idrottsundervisningen som alltid tvingas ske i avdelad idrottshall. Eftersom hallens mått endast är 17x33 meter upplevs lokalerna som mycket små. Befintlig läktare är inte godkänd för brandutrymning. Investeringen för kommunen beräknas bli drygt 40 miljoner kronor.

- Att Huddinges skolor och föreningsliv har tillgång till bra idrottshallar är viktigt för att kunna ge unga en meningsfull skola och fritid. Att hallen är fullstor dvs 20 x 40 meter gör förmodligen att fler föreningar kommer att vilja använda den, säger Centerpartiets Katarina Wigle i Grundskolenämnden.

Läs mer om våra ideer för en meningsfull fritid.