Huddinge
  • / Aktuellt
  • / C-stämman tog beslut om kommunernas trygghetsansvar

C-stämman tog beslut om kommunernas trygghetsansvar

Centerpartiets partistämma i Falun tog i helgen beslut för en mer lokalt förankrad polis och för ett bättre kommunalt brottsförebyggande arbete. Med på stämman var Huddinges Christian Ottosson, ordförande för Brottsförebyggande rådet i kommunen.

- Idag finns det inget tydligt ansvar för kommunerna att överhuvudtaget jobba brottsförebyggande, och det vill vi i Centerpartiet nu ändra på. Stämman beslutade därför att förtydliga kommunernas brottsförebyggande ansvar, kommenterar Christian Ottosson, kommunalråd i Huddinge kommun.

Även för polisens arbete togs flera beslut utifrån de motioner som Christian Ottosson lagt fram till stämman. Bland annat togs beslut om de så kallade områdespolisernas viktiga ansvar liksom att Centerpartiet vill ha en uppföljning av Polisens omorganisation för att säkerställa lokalpolisområdenas förmåga att verkligen prioritera den lokala verksamheten.

- Vi vill också införa en ny brottsrubricering för systematiska stölder med en högre straffskala för att skicka en tydlig signal om hur viktigt detta är. Såväl Huddinge som andra kommuner drabbas återkommande av stöldligor, och Centerpartiet anser att straffrabatten ger fel signaler, kommenterar Christian Ottosson.

För mer information kontakt:

Christian Ottosson, kommunalråd (C) i Huddinge kommun

christian.ottosson@huddinge.se

Fredrik Jöngren, politisk sekreterare (C)

fredrik.jongren@huddinge.se