Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Ljusare tider - tryggare tider

Ljusare tider - tryggare tider

I Mitt i Huddinge publiceras denna vecka Christian Ottossons insändare om förbättrad belysning för tryggare utemiljöer.

"Ju fler vi är utomhus, desto tryggare blir det. Det är ofta inte svårare än så: tillsammans skapar vi trygghet!

Det är därför belysning är så viktigt. När du går hemåt en eftermiddag nu på senhösten är det mörkt ute. Det känns nog inte särskilt tryggt, i synnerhet inte för kvinnor. Men hem kommer du ju alltid och det är ju huvudsaken, eller?

Problemet under vinterhalvåret här i norr är att vi människor stannar hemma. På grund av kylan förstås, men också på grund av mörkret. Men den goda nyheten är att det inte behöver vara så. Med ljusinstallationer längs promenadstråk och otrygga platser kan vi komma åt mycket av roten till problemet med att människor inte är ute och skapar trygghet tillsammans. Några exempel:

Under hösten har Centerpartiet och andra föreningar invigt de nya ljusinstallationerna vid gångtunnlarna som nu fått namnet Ljusa gången. Genom färgsättning i grönt och blått har passagen mellan Loftvägen och Nytorps mosse blivit någonting mer än tidigare, en plats att uppleva.

I samma kommundel har vi från Huddinge kommuns sida också installerat ljusdesign längs promenadstråken vid Richardsviksparken i östra Skogås. Genom att exempelvis belysa träd blir promenaden trivsammare och mer intressant.

För att fler människor ska vilja vistas utomhus behöver vi fler ljusinstallationer i Huddinge kommun.

Det är förstås en fråga om trygghet, men det handlar också om jämställdhet och demokrati. Att våga vistas utomhus ska inte vara ett privilegium för några få.

Förutom att satsa mer på ljusinstallationer i offentlig miljö behöver vi förbättra systemet för felanmälan i kommunen. Som invånare ska du kunna lita på att anmälda fel åtgärdas.

Ett annat förslag som Centerpartiet jobbar för är att kommun och fastighetsägare tillsammans investerar i bostadsområdena för ökad trygghet. Att fler vågar ta klivet ut och röra sig fritt tjänar alla på i längden.

Christian Ottosson (C)

Kommunalråd med brottsförebyggande ansvar"