Huddinge
  • / Aktuellt
  • / C i Huddinge jobbar vidare för t-banan och välkomnar Spårväg Syd

C i Huddinge jobbar vidare för t-banan och välkomnar Spårväg Syd

Centerpartiet vill fortsatt att tunnelbanan förlängs från Fruängen, via Segeltorp till Kungens kurva. Efter budet till Huddinge kommun i Sverigeförhandlingen står det klart att man satsar på Spårväg Syd, även om man poängterar att fler projekt kan komma att lyftas in. Det innebär att dörren inte är stängd för en förlängd tunnelbana.

- Det är väldigt glädjande att Spårväg Syd ser ut att kunna realiseras och det är något vi i Centerpartiet verkligen välkomnar. Flemingsbergs utveckling som regional kärna hänger mycket på att den blir av och att den nu kommer att knytas samman med Kungens kurva/Skärholmen, den andra regionala stadskärnan i kommunen.

- Centerpartiet har också varit tydliga med att en förlängd tunnelbana mellan Fruängen och Kungens kurva skulle vara en klok investering i kombination med Spårväg Syd, inte minst med tanke på den beräknade bostadsnyttan och vikten för arbetsmarknadsregionen. Förhandlingarna är inte slut i och med detta och vi hoppas att det landar i än bättre lösningar för Huddinge och södra Stockholm, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd i Huddinge kommun.

- I Sverigeförhandlingen är det viktigt att de förslag som ger flest bostäder går först. Centerpartiet var det parti som slog sönder glastaket som ledde till tunnelbanans utbyggnad i Stockholm. Som tunnelbaneparti så ser vi att en förlängning av tunnelbanan mellan Fruängen och Kungens kurva är viktig, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

Kontakt:

Christian Ottosson (C), kommunalråd, Huddinge kommun

christian.ottosson@huddinge.se, 070 – 353 13 94

Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd, Stockholms läns landsting

gustav.hemming@politik.sll.se

Fredrik Jöngren (C), politisk sekreterare, Huddinge kommun

fredrik.jongren@huddinge.se, 070-198 61 93

Morgan Berglund-Williams (C), pressekreterare, Miljö-, skärgårds- och regionplaneroteln, SLL

morgan.berglund-williams@politik.sll.se, 070-737 41 42

Läs mer om vad Centerpartiet i Huddinge tidigare skrivit om tunnelbana mellan Fruängen och kungens kurva och våra idéer för utveckla Segeltorp och Kungens kurva: Här, här och här.

Ursprungligen publicerad 8 FEBRUARI 2016