Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Vi summerar 2015 i Huddingepolitiken

Vi summerar 2015 i Huddingepolitiken

Under måndagskvällen behandlade Kommunfullmäktige årsredovisningen för Huddinge kommun 2015. Centerpartiet vill gärna lyfta fram några av årets resultat.

- Det har varit ett händelserikt år med högre ambitioner för bostadsbyggandet än tidigare. Sverigeförhandlingen innebar också att Centerpartiet fick gehör för frågan om mer tunnelbana till Huddinge. Detta tillsammans med den stora inströmningen av flyktingar har gjort att 2015 var ett ovanligt händelserikt år, framförde Christian Ottosson, som är Centerpartiets kommunalråd i kommunen.

Ljusinstallationerna i östra Huddinge har bidragit till ett mer trivsamt och tryggt Huddinge. Vid den nydöpta platsen Ljusa gången har fotbollsungdomar varit med och utformat designen av gångtunnlarna tillsammans med arkitekterna.

Den våldsbejakande extremismen är fortsatt ett hot mot tryggheten i vår kommun. Därför har kommunen startat arbetet med en handlingsplan mot detta.

- På trygghetsområdet är jag också stolt över utvidgningen av sommarjobbskonceptet Tillsammans för orter till Flemingsberg. Det ger fler ungdomar en chans att fräscha upp sina bostadsområden och att få arbetslivserfarenhet, säger Christian Ottosson.

På naturområdet gläds Centerpartiet åt nya naturleder och grillplats vid Korpberget i Vårby samt stora satsningar för ökad tillgänglighet i naturen vid Sundby gård, Björksättra och Gladövik.

Sist men inte minst tog kommunen under 2015 beslut om en handlingsplan för giftfria förskolor, liksom skickade ut förslaget till ny cykelplan på remiss.

Läs mer om Centerpartiets lokala politik

Ursprungligen publicerad 12 APRIL 2016