Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Nytt grepp ska ge fler nattvandrare i Huddinge

Nytt grepp ska ge fler nattvandrare i Huddinge

Den 18 maj beslutade Huddinge Brottsförebyggande råd att ta ett nytt grepp för att motivera fler invånare, föreningar och skolor att delta i nattvandringar. Det är en del i Huddinge kommuns satsning för tryggare utemiljöer.

- Det är viktigt att så många goda krafter som möjligt är med och nattvandrar och därmed för våra gator säkra och trygga. Nu skapar vi möjlighet att ge upp till 2 000 kronor per nattvandring till förening eller skola. Vi kan även använda biobiljetter eller liknande till de som ställer upp, säger Christian Ottosson, kommunalråd och centerpartistisk ordförande i Huddinge Brottsförebyggande råd.

Satsningen innebär att kommunens trygghets- och säkerhetssektion ska tillsammans med Mobila teamet ge stöd till de föreningar och enskilda personer som engagerar sig och driver vandringar på kvällar och nätter i Huddinge kommun.

Nattvandring ska genomföras av föräldrar, unga vuxna och andra engagerade personer i kommunen som är över 18 år. Även föreläsningar kommer att erbjudas.

- Ett nätverk skapas också dit alla intresserade grupper kan vända sig. Nätverket kommer att tillsammans planera och samordna hur utsättning och arbete ska ske. Jag hoppas att förutom kommunala verksamheter så ska även bostadsbolag, bevakningsföretag, föreningar och samfund vara intresserade.

Läs mer om Huddinge komuns trygghetsskapande arbete här

Ursprungligen publicerad 19 MAJ 2016