Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet besöker Södermalmspolisen

Centerpartiet besöker Södermalmspolisen

Hallå där, Christian! Varför följer du med polisen idag?

- Det är viktigt att hålla koll på omorganisationen inom polisen, därför ville jag prata med Södermalmspolisen och se hur de jobbar. Jag är ledamot i Regionpolisrådet och jobbar där för att förstå polisens många utmaningar.

Polisernas arbetsbelastning och arbetsmiljö har varit diskuterad den senaste tiden. Vilken bild fick du av deras möjlighet att göra sitt jobb?

- Jag fick intrycket att det inte är så illa som man ibland kan tro utifrån mediabilden. Den nya organisationen måste få tid att sätta sig och det finns också risker med att förändra vissa saker för mycket och för fort. Men visst är det mycket uppgifter som polisen ska klara av, det är en otroligt viktig del av vårt demokratiska samhälle.
- Några frågor vi har diskuterat är tryggheten i våra simhallar, skolornas arbete och fältassistenternas roll för ungdomar ute på stan. Det var också intressant att höra hur nya polisaspiranter kommer ut i polisyrket, nyrekryteringen kommer vara viktig för polisen framöver.
- Det är onekligen så att polisen inte kan göra allt, därför behövs det kloka prioriteringar och en strategi för vad man vill med polisen. Vi i Centerpartiet vill ju ha en så lokalt förankrad polis som möjligt, och här på Södermalm har man nära till sina invånare. Det är ju speciellt på det sättet att allting finns inom korta avstånd.

Vad är regionpolisrådets och din roll i att förbättra möjligheterna till ett tryggare samhälle?

- Vi är ett insynsråd som regelbundet träffar polisens regionledning för att informera oss och framföra våra synpunkter på polisens arbete. Som kommunalråd med brottsförebyggande ansvar i länets näst största kommun Huddinge ger det mig en bild av tryggheten i Stockholm och på Gotland.

Ursprungligen publicerad 24 AUGUSTI 2016