Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet besöker Hörningsnässkolans restaurang

Centerpartiet besöker Hörningsnässkolans restaurang

Centerpartiet besökte under tisdagen Hörningsnässkolan och Restaurang Hörnan för att träffa dess kökschef Pierre Hanell, till höger i bilden ovan. Köket i skolan renoverades för drygt två år sedan. Man lagar ungefär 600 portioner om dagen och förser förutom Hörningsnässkolan också Ängsnässkolan med mat. Skolorna liggar nära varandra så transporten som sker är inte särskilt lång.

Pierre Hanell berättar att all mat görs laktosfri. Eftersom det är en del barn som är laktosintoleranta så gör han lika för alla. Och andra allergier hos barn på skolan har gjort att man helt frångått fabriksgjord fond och buljong, istället gör man egen. Då slipper man många artificiella ämnen som finns i de färdiggjorda produkterna och man spar dessutom pengar till bättre råvaror. I köket använder man exempelvis havsalt och muscovadosocker. Han vill använda så obearbetade råvaror som möjligt. Då finns många näringsämnen kvar.

Huddinge kommun har höga ambitioner för andelen ekologisk mat som serveras. Tidigare har vi sagt 50 % till 2020. På Hörningsnässkolan klarade man det målet tidigt. Idag är man uppe i nästan 70 %. Pierre menar att det inte behöver vara mycket dyrare än konventionella produkter.

Liksom på Annerstaskolan som vi besökte veckan innan är man även på Hörningsnässkolan mån om att återanvända rester som blir över. Matsvinnet har gått ner från ungefär 12 kg per dag till 3-4 kilo.

Pierre jobbade tidigare i Södertälje kommun. Där hade man tidigt ett intresse av att ha hög andel närproducerade råvaror i den offentliga maten. För att underlätta för lokala producenter att vara med i upphandlingarna delade man upp kommunen i mindre upphandlingsområden. Sedan tog man fram uppgifter på hur mycket av olika råvaror man använde per år. Då visade det sig att det behövdes en viss mängd potatis. Mängden var för liten för att större leverantörer skulle vara intresserade, men lokala odlare nappade. Sedan kunde barnen och de äldre serveras en mer lokal mat. Bra för lokala näringslivet och bra för mångfalden i skolmatsutbudet.

Pierre berättar att när han tog över som kökscef för några år sedan bestod kryddhyllan av ett hyllplan. Nu har mångfalden av kryddor på skolan ökat och består fem hyllplan. Att barnen får bekanta sig med många olika smaker är en viktig uppgift.

Vid vårt besök serverades en skaldjurs- och currygryta samt morotsbiffar. Till det serveras flera olika sallader. Pierre Hanell förklarar att han uppmanar barnen att äta av "alla regnbågens färger". Färgen på grönsakerna vittnar om vilka näringsämnen som finns i dem och genom att äta på det sättet får man i sig av det mesta. Precis som förväntat smakade maten mycket bra.

Ursprungligen publicerad 8 SEPTEMBER 2016